- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAmsterdam: nu geen geld voor bruggen over het IJ

Amsterdam: nu geen geld voor bruggen over het IJ

- Advertentie -

Delen

Amsterdam beraadt zich over de Sprong over het IJ. Wegens de economische situatie moet het gemeentebestuur de begroting aanpassen. Over de plannen voor de twee nieuwe bruggen beslist het pas begin 2023.

Er zijn veel investeringen waarnaar Amsterdam opnieuw kijkt. Niet alles kan direct worden gebouwd. Er moeten keuzes gemaakt worden welke projecten prioriteit krijgen.

De woordvoerster van wethouder Melanie van der Horst zegt: “Het is zeker geen afstel, de raad staat volledig achter de gemaakte plannen. We moeten alleen kijken wanneer de investering verantwoord gedaan kan worden. Dus mogelijk uitstellen, maar zeker geen afstel.”

Duur

Andries de Weerd, regiovertegenwoordiger van SchippersVereniging Schuttevaer zegt. “De Sprong over het IJ kost heel veel geld. De Javavariant was afgekeurd, de nieuwe variant met een hogere en langere brug is fors duurder. Er komt bijvoorbeeld ook een Zeeburgeiland-verbinding met een pont. Logisch dat ze naar de investeringen kijken en het mogelijk uitstellen. Zolang er maar niet een minder veilige variant komt.”

“Je ziet nu grotere en betere pontverbindingen ontstaan, en ook elektrisch, dus schoner. Er varen grotere veren achter het Centraal Station”, aldus De Weerd. “Het zou mooi zijn als de realiteit daardoor ingehaald wordt en dat ze zeggen: die ponten doen het zo slecht nog niet. Wij zien liever ponten dan bruggen.”

Nieuwe pont in Amsterdam-Rijnkanaal

Ook een pontverbinding bij de monding van het Amsterdam- Rijnkanaal maakt deel uit van de huidige plannen. “Als de Sprong over het IJ in deze vorm afgelast zou worden, is ook het behoud van Cruiseport Amsterdam op zijn huidige plek mogelijk”, redeneert De Weerd.  “Daardoor kunnen ligplaatsen in de Coenhaven behouden blijven voor de binnenvaart. Dat zou ons goed uitkomen.”

De bouwplannen aan de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal worden inmiddels sinds augustus uitgevoerd door het GVB.  De verwachting is dat de pont daar begin 2023 gaat varen.

“Het aantal fietsers van en naar Zeeburgereiland neemt de komende jaren toe. Daarom leggen we een tijdelijke pontverbinding aan tussen Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied,” stelt openbaarververbedrijf GVB. “Zo voorzien we komende jaren in de behoefte aan nieuwe en betere fietsverbindingen. We verbinden het Zeeburgereiland beter met de stad en andersom.

De tijdelijke pont is een oplossing voor zeven jaar. “We verwachten dat er in 2040, 70.000 Amsterdammers op het Zeeburgereiland en IJburg wonen, werken en leven.”

Veiligheid

De pont is onderdeel van het programma Bereikbaarheid Zeeburgereiland en IJburg en komt te varen in de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal, van de Sluisbuurt naar de Sporenburg. Drie maal per uur, van 07.00 tot 19.00.

“Over de veiligheid wordt nagedacht en worden gesprekken gevoerd met Rijkswaterstaat Midden Nederland,” vertelt Poppy Savenije, woordvoerder van gemeente Amsterdam. Het Amsterdam-Rijnkanaal is het drukste kanaal van Europa. De monding waar de pont gaat varen is blokgebied en het knooppunt waar de Oranjesluizen en schepen uit het IJ met het kanaal samenkomen.

Savenije: “De gemeente heeft in samenwerking met Rijkswaterstaat, Port of Amsterdam en GVB de veiligheid op het water onderzocht. Een gespecialiseerd adviesbureau heeft het nautisch onderzoek uitgevoerd. Daaruit is geconcludeerd dat een tijdelijke pontverbinding veilig in te passen is.”

tekst: Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -