De havenbedrijven duisport en Ludwigshafen gaan de nieuwe versie van het RPIS implementeren: het RiverPorts Planning and Information System. Dit is een volgende stap in de digitalisering van de Rijnvaart. Ook andere vervoersmodaliteiten zullen de komende jaren gebruik kunnen maken van het RPIS.
Duisport is vorig jaar medeaandeelhouder geworden van RheinPorts, dat het RPIS heeft ontwikkeld. De overige aandeelhouders zijn de Zwitserse Rijnhavens en Ports de Mulhouse-Rhin. Het RPIS wordt sinds 2017 ingezet om digitaal informatie uit te wisselen tussen havenautoriteiten, rederijen en terminals aan de Boven-Rijn.
De focus lag aanvankelijk op het containersegment. Havenbedrijf duisport wil in het platform investeren om het door te ontwikkelen tot dé standaard voor digitale communicatie in de Rijnvaart en het achterland. Hierdoor worden binnenvaart-hubs beter met elkaar verbonden en kan de capaciteit in de logistieke keten efficiënter worden gepland.
Uitgebreide versie
Steeds meer ketenpartijen zijn het RPIS de afgelopen jaren gaan gebruiken. Het systeem is ook uitgebreid, in samenwerking met belanghebbenden en partners. Onder meer het havenbedrijf Ludwigshafen was hierbij betrokken.
Duisport en het havenbedrijf Ludwigshafen gaan met de nieuwe versie werken. Die heeft naast modules voor de containervaart ook een module voor de afhandeling van bulkgoederen, een Port-Monitor en een douanemodule. Daarmee kan een grotere doelgroep gebruik maken van het systeem. De ontwikkelaars hebben specifieke gebruiksinterfaces per doelgroep gemaakt.
Overslag versneld
De komende jaren wil RheinPorts het platform geschikt maken voor nog meer goederensegmenten en vervoersmodaliteiten, waaronder het spoor. Ook zullen er extra toepassingen worden ontwikkeld. Met als doel de goederenstromen en leveringsketens op een intelligente manier te integreren.
In Bazel heeft de inzet van het RPIS geleid tot een betere, snellere planning en afwikkeling van de containeroverslag. De haven van Ludwigshafen, een draaischijf voor bulk, wil via het systeem ook de andere binnenhavens in Rijnland-Palts met elkaar verbinden.
Verder stroomafwaarts verwacht ook duisport veel voordelen uit het systeem te halen. Niet alleen voor zichzelf, maar voor alle logistieke hubs in het achterland.
Ook Portbase betrokken
Begin september hebben ook Portbase, volop gebruikt in de zeehavens Amsterdam en Rotterdam, en RheinPorts een overeenkomst ondertekend om de digitale infrastructuur langs de Rijn-Alpencorridor uit te breiden en alle betrokken havengemeenschappen via data zoveel mogelijk met elkaar te verbinden. Daartoe gaan beide partijen de komende jaren intensiever kennis en ervaringen uitwisselen.
Er zal ook verdere afstemming plaatsvinden tussen de twee port community-systemen. Meer dan de helft van alle transportvolumes tussen Zwitserland en Rotterdam wordt afgehandeld per binnenschip. Een derde via het spoor en de rest via het wegvervoer.