De Prinses Beatrix krijgt een vaste ligplaats in de haven van het Binnenvaartmuseum in Dordrecht. Concordia Damen geeft het opleidingsschip voor matrozen en stuurlieden in bruikleen aan Vereniging De Binnenvaart. Tijdens Maritime Industry vond op 19 mei de symbolische overdracht plaats.
Aan boord van de Prinses Beatrix komt een expositie over de opleidigingen die het Koninklijk Onderwijs Fonds voor de Scheepvaart (KOF) verzorgde tussen 1955 en 2003. Vervolgens werd het schip gebruikt door het Scheepvaart- en Transport College, dat het tot op de dag van vandaag inzet. Het schip wordt beschikbaar voor bezichtingen door het publiek en voor rondvaarten. Het kan ook als locatie voor speciale evenementen worden gebruikt.
Ab Initio
Sinds 1960 werden praktijklessen gegeven aan boord van de 53,50 meter lange kempenaar. In dat jaar werd dit schip als erste van drie in gebruik genomen. In 1962 en ’63 kwamen ook de Prinses Irene en de Prinses Christina in de vaart. Meerdere generaties binnenvaarders leerden aan boord van deze drie schepen het vak.
De zusterschepen zijn nu nog in gebruik. Concoridia Damen wordt eigenaar van zowel de Prinses Beatrix als de Prinses Christina door de komst van de Ab Initio. Dat ultramoderne instructieschip komt na de zomervakantie in de vaart. Concordia Damen bouwt het in opdracht van het STC een nieuw opleidingsschip.
Die opdracht werd mede mogelijk doordat Concordia Damen de twee opleidingsschepen aankocht. De Prinses Christina blijft actief als opleidinggschip en gaat bij een nieuwe eigenaar op de Rijn varen onder Duitse vlag.
Varend erfgoed
“Concordia Damen vindt het belangrijk om dit waardevolle historische schip te behouden voor het publiek,” legde Financial Manager Tim van Berchum uit. “Het schip blijft officieel eigendom van Concordia Damen, maar wordt ter beschikking gesteld aan Vereniging De Binnenvaart. We geven het schip voordat het naar haar museale ligplaats vaart nog een grote onderhoudsbeurt.”
Om de Prinses Beatrix klaar te maken voor een leven als museumschip, wordt het vaartuig in zijn oude glorie hersteld. De zwarte romp krijgt z’n oorspronkelijke witte kleur terug. In de vele jaren van gebruik is de 5 cilinder Bolnes-motor van 150 pk vervangen. Vereniging De Binnenvaart en de werf zijn op zoek naar een motor van dat type om het schip weer helemaal origineel te kunnen maken.
Vereniging De Binnenvaart gaat zich inspannen om de Prinses Beatrix te laten erkennen als varend erfgoed.