Scheepsbouw ‘klinkt’ zoals Bach wanneer het goed gespeeld wordt: overal hetzelfde. Zo’n bolderkast is duidelijk geboren uit de zeeg van het casco, bolders door de loodlijn, bol en afgeschuind. Herkenbaar als de meester zelf. Gestrookt, geen druppel water blijft voor het spiegat roesten. De radius en las zijn zuiver. Roef, vensters en boeiing stellen het zonder 90 graden, maar bezitten wel dat typische kenmerk van een Duijvendijker. Afbouwkwaliteit raakt hier de juiste snaar, daarin is Kooiman virtuoos. Het is de Mariëtte, voor C. Zuiddam VOF, een onderscheidend beunschip, kandidaat voor een Green Award Gold.
Samenwerking – technisch en financieel – is een formule die voor Chris Zuiddam en zijn echtgenote Mariëtte goed heeft uitgepakt. Je hebt zelf ms Juntos, die wil je kwijt… Je wens is nieuw, modern en groen, maar hoe en wanneer? Je bent ijverig aan het sparen en hebt nog even te gaan, maar dan kom je Rinus Kooiman tegen die zegt: “Wij hebben een casco waar we een mooi, groen beunschip van kunnen maken. Jouw schip kunnen we innemen, dan weet je hoe ver je staat.”
Zelf zegt Chris hierover: “We varen al jaren zand naar verschillende bestemmingen in Nederland en België en dat bevalt ons best. Niettemin, wil je vooruit en kijk je naar nieuwbouw waarin je niet in aanpassingen hoeft te investeren en die voldoet aan duurzaamheid en milieuwetgeving, ofwel klaar bent voor de toekomst. De rekensom heb je al veel gemaakt, met ‘dat wordt niks’ als uitkomst. Wanneer je dan zo’n aanbod krijgt om straks met een schoon schip en dan nog wel een Duijvendijker rond te varen, wordt je droom toch waar.”
De nog jonge echtelieden hoefden over het voorstel helemaal niet zo lang na te denken. Kooiman stak een ‘handje’ toe!
Duurzame dame
We praten met projectleider Wessel Boertje en de financiële man van Kooiman, Arie Maurik. We vragen of zo’n deal met de familie Zuiddam uitzondering is of regel.
“Nee zeker geen regel. We spelen ook niet voor Sinterklaas, maar als het voor alle partijen goed kan uitpakken, is herhaling niet uitgesloten. Als werf hebben we toch de balans in eigen hand. Bovendien investeren we in een betrouwbare branche, we creëren voor een deel ons eigen werk en helpen jonge ondernemers.”
“Het casco was reeds gebouwd voordat Zuiddam interesse toonde. Zijn streven naar modern en duurzaam gaf ons als Kooiman Maritime Group de gelegenheid een compleet en zuinig schip te realiseren. Het accent lag op laag brandstofverbruik en dus lagere uitstoot! Met sommige systemen kost lagere CO2-uitstoot meer brandstof. Rinus Kooiman heeft er zelf aan gerekend en is ervan overtuigd dat Mariëtte een slanke en duurzame dame is, die geen energie verspilt.”
Euro VI-motoren
Mbs Mariëtte, 86 x 9,49 x 4,02 meter en 2.235 ton, voldoet met twee Euro VI-motoren straks ruimschoots aan de geldende emissie-eisen. Met Stage V zal het zich in de branche zeker onderscheiden als een schoon schip met een laag brandstofverbruik.
De hybride voortstuwing realiseert Kooiman Scheepselektro samen met Holland Ship Electric (HSE). De DAF MX13-390 hoofdmotor komt af-fabriek met een gecombineerde roetfilter/AdBlue-katalysator (DOC/DPF/SCR) en is geleverd door Vink diesel. Als havenset is er een JCB; eveneens Stage V.
Tijdens normale vaart staat er één motor met reductiekast op de schroefas geschakeld. Voor extra vermogen levert een 355 kW DAF Paccar-generator energie aan een PM-elektromotor om de schroefas. Deze PM-elektromotor functioneert eveneens als as-generator via een zogeheten microgrid-control om energie voor algemeen verbruik te leveren. De DAF MX13-355 generatorset met opgebouwde DOC/DPF/SCR nabehandelings-unit leverde Vink diesel eveneens. Aan de roeren (type hoogrendement) hangt het Kooiman-label. Straalbuis en schroef komen van SIP Marine uit Drunen.
“Het wordt ook nog eens helemaal ons schip”, zegt Chris. “Wensen heb je altijd. Zo is het gehele roefdek speelruimte voor de kinderen, omgeven door rvs hekwerk. Op het voorschip hebben we een garage voor twee auto’s kunnen maken. Comfort voor het gezinsleven! In techniek, uitvoering en bereidwilligheid hebben we aan de Kooiman Marine Group veel te danken. Er wordt niet op kwaliteit beknibbeld.”
Je moet het gezien hebben
We maken nog even een rondje over het beunschip (jacht). De aandacht voor de afwerking doet een maritiem hart goed. We geven er een 10 voor. De cascobouwer, Gebr. De Jonge in Kladovo, kreeg dan wel een fraaie tekening in handen, maar om het zo te maken en lassen is een eerbetoon aan de oorspronkelijke vakmensen van Duijvendijk. Hiervoor eveneens het hoogste cijfer. Zelden zo gezien!
Natuurlijk royale dekruimte, gangboorden als trottoirs op een beunschip. Een maximale EBR-stuurhut, met schitterende lessenaar. Inclusief de moderne woningbetimmering, volgens de laatste trend, is dit kwalitatieve luxe uit de timmerloods van Kooiman.
Evenals bij een tankschip heeft deze woning overdruk. Voorop is er nog een fraaie woning. En een complete machinekamer met daarin verscheidene pompen en een Veth Propulsion-stuurrooster. De enorme Van Wijk-autokraan ligt vanaf de steven over de roef gereed om de auto’s uit de garage – twee hoog, tussen roef en beun – aan wal te zetten.
Terug naar achter lopen we tussen rvs relingwerk en daarna duiken we de machinekamer in. De beide DAF Paccars staan hier achter elkaar, met elektromotor voor de koppeling. Uitlaat en nabehandeling zoveel mogelijk in de zij, tegen de bunkers aan.
We zien onder andere een warmtewisselaar voor vloerverwarming en een Veth-ballastjet. De elektrische installatie is hier ook wel een projectje; die komt natuurlijk uit eigen huis. Al met al is het een indrukwekkende machinekamer. Eenvoudig kan tegenwoordig niet meer.
Vrijwel tot aan de oplevering is er met de Juntos gevaren. Het was een drukke tijd: de hele week varen en zaterdags de Mariëtte zelf – en natuurlijk samen met familie – conserveren om kosten te sparen.