De nieuwe scheepslift in Niederfinow is aan een functionele test onderworpen met een meetschip. Een duwcombinatie van Rhenus is vijf keer succesvol stroomop- en stroomafwaarts geschut.
De bouw van de scheepslift in opdracht van het Wasserstraßen-Neubauamt Berlijn loopt al sinds 2008. De nieuwbouw, geschikt voor 110 meter-schepen (klasse V), vervangt de bestaande scheepslift uit 1934 die het einde van zijn technische levensduur heeft bereikt. Sinds september verkeert het project in de testfase.
Waterbeweging
Op 9 november vond voor het eerst een functionele test plaats met een meetschip. De onder Poolse vlag varende duwboot RSP-SB 167 van Rhenus is met twee duwbakken is vijf keer zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts geschut. Het konvooi had een totale lengte 110,14 meter en een breedte van 11,04 meter.
Tijdens de test is gekeken naar de waterbeweging op het moment dat de duwcombinatie de bak van de scheepslift invoer. Op basis van deze informatie kan de besturing van de scheepslift nauwkeuriger worden afgesteld.
500 testschuttingen
Alvorens de scheepslift in gebruik kan worden genomen, moeten 500 succesvolle proefschuttingen zijn uitgevoerd. Op dit moment staat de teller op ruim 200. Het faalpercentage is tijdens het testen al teruggebracht van 80 naar 10 procent.
Proefschuttingen worden niet alleen gebruikt om de werking van de scheepslift te optimaliseren, maar ook om alle mogelijke storingen te simuleren en het bedienend personeel in te werken.
Openingsdatum
De nieuwe scheepslift kan volgens het WNA Berlijn pas worden vrijgegeven als ze net zo betrouwbaar werkt als de oude. Een datum voor de officiële opening wordt daardoor pas bekendgemaakt na de testfase.
In Niederfinow passeren jaarlijks 12.000 schepen, waarvan een derde in de beroepsvaart actief is. De nieuwe scheepslift heeft een capaciteit van 4 miljoen ton per jaar.
Niederfinow is ook een toeristische trekpleister. Jaarlijks komen meer dan 15.000 mensen naar de oude en nieuwe scheepslift kijken, maar ook naar de vier oude sluistrappen en de sluis Liepe.