De kade bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer ligt goed vol met diverse type binnenvaartschepen die daar liggen voor afbouw, reparatie en onderhoud. Na de succesvolle proefvaart van de tanker Manouk werd tijdelijk een prima afmeerplek gevonden bij de buurman van Asto Shipyard. Voorheen had Rijkswaterstaat op die locatie een opslagruimte voor het straatzout, sinds 2011 zit daar Stone base.
Eerder werd daar een binnenvaartschip met 3 miljoen kilo strooizout aan boord gelost. Heel wat anders dan de lading van de Manouk (135 x 17,50 x 6,10 meter), die in de twaalf tanks aan boord maar liefst 8.650 ton chemicaliën kan vervoeren. Het geeft nog maar eens de veelzijdigheid van de Nederlandse binnenvaart aan.
De Manouk van eigenaar Ad Molewijk uit Terneuzen gaat varen voor TankMatch Inland Shipping uit Werkendam en zal voornamelijk in het ARA-gebied actief zijn. De tanker werd, volgens vader Ad geheel volgens de RIVM-maatregelen, door zijn dochters Manon en Anouk gedoopt, waarmee gelijk de naam van het schip verklaard is.
Y-Scheldehuid
Het door Mark Roodhart van Galle makelaars geleverde Chinese casco is voorzien van een zogenoemde Y-Scheldehuid. Een soort veilige kreukelzone ter bescherming bij aanvaringen, waardoor de ladingtanks groter mogen zijn dan bij een standaardtanker. Deze rond de eeuwwisseling mede door TNO ontwikkelde constructie voorkomt zeer effectief het doorboren van de scheepshuid en de tanks, waardoor de kans op een milieuramp aanzienlijk wordt gereduceerd.
De ‘Y’ staat voor de schuine, horizontaal geplaatste verstevigingen tussen de dubbele wanden. De constructie, die in doorsnede doet denken aan golfkarton, maakt een tanker als de Manouk veel sterker. Twee Caterpillars 3512 van 1.600 pk zorgen voor de verantwoorde voorstuwing, waarbij twee Verhaar-boegschroeven garant staan voor een prima manoeuvreerbaarheid.
De Manouk beschikt over een dubbelleidingsysteem, geleverd door De Jong’s Pijpleidingfabriek Sliedrecht. De twaalf ladingpompen van Dutch Well Pumps hebben een capaciteit van 200 kuub/uur.
Hotelkamers
Met de twee door Misti geleverde spudpalen kan de Manouk sneller, veiliger en efficiënter afmeren. De spudpalen zakken met slechts één druk op de knop naar de bodem, waarna een geavanceerd detectiemechanisme automatisch toont of de paal stevig verankerd is.
De Leeuw & Van Vugt is volgens hun eigen website gespecialiseerd in luxe betimmering. Dat dit geen loze woorden zijn, bewijzen ze aan boord van de Manouk. Op een bijzondere fraaie manier werd onder andere een verzoek van Ad Molewijk gerealiseerd, een zeldzaamheid aan boord van een tanker: een woning, naast een keuken bestaande uit vier (hotel)kamers met elk een eigen badkamer.
De stuurhutbetimmering is niet alleen zeer mooi, maar ook bijzonder functioneel. Dat komt mede door een bijzonder ontwerp. In nauwe samenwerking met Peter van Veen, manager inland shipping bij Alphatron, is een innovatieve stuurstoel ontwikkeld. Vanuit die stoel kan Ad Molewijk echt alles in het stuurhuis bedienen.
Samen met zijn vader Ad kocht hij in 1989 een vrachtschip. In 2004 werd de eerste Manouk gebouwd, een 3.056 ton grote tanker van 110 x 11,45 meter. Vier jaar later volgde de Manouk II (2.954 ton) en twee jaar later de Manouk III (2.992 ton). Inmiddels is de in 2004 gebouwde Manouk verkocht door Galle Makelaars en vervangen door de nu bij Asto Shipyard afgebouwde, beduidend grotere Manouk. De door Galle verkochte C-tanker vaart nu verder onder de naam Febe.
Onder Molewijk Beheer uit Terneuzen vallen de besloten vennootschappen Transportonderneming Manouk, Manouk Shipping en Manouk Tanktransport. In totaal goed voor bijna 14.600 ton en, dankzij de geringe kruiplijn van 3,30 meter van de Manouk III, geschikt voor een groot vaargebied. Op de vraag hoe de eerste kennismaking met Asto Shipyard is bevallen, antwoordt Ad Molewijk kort maar alleszeggend: “Ik ben dik tevreden!”
‘Zuunige’ Zeeuwen
Ad Molewijk vaart sinds 2010 voor TankMatch Inland Shipping, een bedrijf dat in 2019 niet minder dan 7,4 miljoen ton vervoerde, waarvoor 53 tankschepen werden ingezet. Met TankMatch Rail werd dat jaar ook nog eens 3,1 miljoen ton vervoerd per spoor, met een pool van 2.500 wagons in wagonmanagementbeheer.
Het doel van Tankmatch is het zo veilig, betrouwbaar, milieuvriendelijk en efficiënt mogelijk vervoeren van hoogwaardige chemicaliën over met name de Europese rivieren. Met het transport over de binnenwateren is de Zeeuw Ad Molewijk een zeer geschikte partner voor de in Werkendam en Hamburg gevestigde transporteur.
Zeeuwen hebben buiten de provinciegrenzen het imago ‘zuunig’ te zijn. De historicus Jan Zwemer stelt: “Zuinig zijn betekent in Zeeland dat je op een duurzame wijze lang met dingen doet. In dat geval kunnen we inderdaad zeggen: Ons bin zuunig”.
Ad Molewijk bevestigt met de afbouw van de Manouk in feite de woorden van de Zeeuwse historicus. Met de betimmering van de woningen en de stuurhut, de kostbare ontwikkeling van een unieke stuurstoel en details als RVS-relingen heeft de Zeeuwse eigenaar een duurzaam schip laten bouwen. Gezien de hoogwaardige kwaliteit zal deze tanker, en niet alleen dankzij de Y-Scheldehuid, lang te bewonderen zijn in het ARA-gebied.