Aangeboden door Bedrijventekoop.nl
De bruine vloot heeft het dit seizoen heel moeilijk. Dat is geen nieuws. De tijd zal uitwijzen of schippers van de historische schepen die veelal als charterschepen worden ingezet, het gaan redden. Geen overbodige luxe om hier nog een keer de aandacht op te vestigen. Voor we het weten is het immers winter, en ook weer voorjaar.
Het zal je maar overkomen dat je een gedreven schipper bent van een historisch schip in een jaar dat de coronacrisis uitbreekt. Het is veel schippers van deze houten historische schepen overkomen. Naast het varen met het schip, ben je in zo’n geval ook ondernemer en eigenaar van een charterbedrijf.
De coronamaatregelen zorgden er vlak voor de zomermaanden voor dat de boel stil kwam te liggen en ondanks dat er nu een som geld in de deze branche wordt gepompt, blijft het moeilijk. Sommige schippers hebben overwogen hun bedrijf te verkopen. En doen dat misschien nog wel.
Hij moet er niet aan denken dat zijn schip verkocht wordt
Een van de gedupeerde schippers is Jan Velthuis van zeilschip Mars, dat aan de Hoge der A in Groningen ligt. Hij werd geïnterviewd door rtvnoord: “Ik heb de afgelopen maanden een omzetverlies van honderd procent. Ik vaar met grote gezelschappen en die boeken vaak een jaar van tevoren. Die hebben allemaal afgebeld.”
Hij zat vooral met het feit dat er onderhoud aan het schip moest worden gepleegd. Waar betaal je dat in zo’n geval van?
“Ik vaar eigenlijk mijn hele leven al. Maar aan de Mars ben ik echt verknocht.” Velthuis moet er dan ook niet aan denken dat hij zijn schip moet verkopen. Een bedrijf verkopen ten gevolge van zo’n crisis is natuurlijk verschrikkelijk. “Gelukkig varen we al heel lang. Dan moeten we dit jaar onze spaarpot maar omdraaien”, sloot hij af.
Het is de vraag wie het redt
Eind augustus was er het bericht dat het kabinet 15 miljoen in de bruine vloot pompt. Of daarmee menig schipper weer vooruit kan en het redt, is de vraag. “Het gaat hier om cultureel erfgoed”, zei eerder Joost Martijn, woordvoerder namens de Hollandse Zeilvloot. “Als bijvoorbeeld een horecaondernemer failliet gaat, wordt niet zomaar het gebouw afgebroken. Maar als wij failliet gaan, dan gaan deze schepen naar de schroothoop. Daarmee verdwijnt dit Nederlands historisch erfgoed.’’
Het aanbod in de bruine vloot is te groot! Diverse schippers hebben al jaren moeite om in een seizoen 60 dagen te halen met betalende passagiers. Groepen jongeren en scholieren gaan niet meer zoals 30 jaar geleden een weekje varen, maar met goedkope vluchten naar Zuid-Europa.