Met de MDV-2 Metanoia hebben de Urker families Kramer en Romkes een tweede innovatieve kotter in gebruik genomen. Het schip vaart sinds eind vorig jaar en heeft in de eerste maanden bewezen zeer goed en zuinig te varen. Precies zoals de bedoeling was.
De MDV-2 Metanoia wordt dieselelektrisch aangedreven en verbruikt circa 80 procent minder brandstof dan gewone kotters. Het is een opvallende verschijning, vooral door de hydrodynamische boeg. Die zorgt ervoor dat het schip minder last heeft van golven en niet alleen zuiniger maar ook rustiger vaart. Daarnaast heeft de MDV-2 Metanoia een anti-roltank in het middenschip. Die zorgt er eveneens voor dat de zeegang bij zware golfslag minder heftig is.
Pionieren
Eerder pionierden de families Kramer en Romkes al met de MDV-1 Immanuel, die vijf jaar terug in de vaart kwam. Dat was het eerste (varende) resultaat van het innovatieproject Masterplan Duurzame Visserij (MDV). De gelijknamige Urker stichting en het project werden opgezet om baanbrekende innovaties te onderzoeken en te realiseren in de Nederlandse visserij. Maar wel met een ecologisch én economisch duurzaam verdienmodel.
Het schip is 30,15 meter lang en 8,60 meter breed. Het casco is gebouwd door CSR in Rotterdam. De afbouw vond plaats bij Hoekman Shipbuilding op Urk. Die werkte daarvoor samen met Padmos in Stellendam. Dat bedrijf is eveneens vanaf de start betrokken bij het Masterplan Duurzame Visserij.
Bekering
De MDV-2 Metanoia heeft veel overeenkomsten met de MDV-1 Immanuel. Dit schip is dan ook een doorontwikkeling daarvan. Net als het zusterschip van de MDV-2, de UK-225 Auke Senior die halverwege 2019 in de vaart kwam.
Nieuw is dat de visoplag aan boord zich meer naar achteren bevindt. Om daar ruimte voor te maken schoof de machinekamer juist naar voren. Daarmee is de routing van de gevangen vis korter en sneller.
‘Metanoia’ is een Grieks woord. Het betekent verandering of bekering. Daarmee is de naam toepasselijk voor de nieuwe, frisse manier waarop de eigenaren, bouwers en leveranciers van de MDV-schepen naar de visserij en scheepsbouw kijken. Daar heeft de hele sector baat bij.