De Rotterdamse haven staat aan de vooravond van een spectaculair infrastructureel hoogstandjes. Op zaterdag 4 april wordt de nieuwe spoorbrug over de Rozenburgsesluis geplaatst. Het gaat om een belangrijk onderdeel van het nieuwe Theemswegtracé, de verlegging van de Havenspoorlijn bij Rozenburg.
De brug, gebouwd door Iemants uit België, bevat 4.500 ton staal en heeft een lengte van 176,80 meter. Met een hoogte van 30 meter en een breedte van 20 meter biedt hij straks genoeg ruimte voor een dubbelspoor.
Brug verplaatsen
De brug wordt richting de Rozenburgsesluis gereden om daar 4 april via een ponton de oversteek te maken naar de oostzijde. Daar rijdt de brug over een speciaal hiervoor aangelegde baan van gebroken puin en zand langs de sluis richting zijn definitieve positie. Op de eindbestemming wordt de brug ’s avonds op de twee pijlers geplaatst.
SaVe is een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, die in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de onderbouw van het Theemswegtracé bouwt. Dit ruim 4 kilometer lange traject telt onder meer een betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen.
Webcams
“Het Theemswegtracé past in het beleid van het Havenbedrijf om de achterlandverbindingen te verduurzamen en het spoor- en weg- en scheepvaartverkeer efficiënter te maken. Door de groei van het spoorvervoer en van het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven voorziet het Havenbedrijf een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé lost dit knelpunt op”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.
Voor een veilige inrijdoperatie en vanwege het coronavirus is het werkgebied niet toegankelijk voor publiek. De gehele operatie is via webcams wel live te volgen.