- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDuitsland gaat zware lading naar het water trekken

Duitsland gaat zware lading naar het water trekken

- Advertentie -

Delen

Een werkgroep binnen het Duitse verkeersministerie onderzoekt oplossingen om het vervoer van grote en zware lading over te hevelen naar de vaarwegen. Terwijl het weggenet steeds meer verstopt raakt, heeft de binnenvaart ruimte en zit de sector te springen om nieuwe goederensoorten.

Promotiebureau ShortSeaShipping organiseerde onlangs een bijeenkomst over dit thema, dat veel industriebedrijven bezig houdt. Voor zware, grote projectlading is nauwelijks nog plaats op de dichtslibbende wegen. Bovendien is de Duitse weginfrastructuur op veel plaatsen aan renovatie toe. Steeds meer bruggen zijn gestremd voor zware vrachtwagens.

Vaarwegen onderbenut

De vaarwegen hebben nog wel ruimte. En de binnenvaart is hard op zoek naar nieuwe lading, nu het vervoer van kolen verder afneemt. Binnenvaart is, net als spoor, ook een duurzaam alternatief voor wegvervoer. Hoe komt het dan dat zware lading in de praktijk toch op de weg belandt en de binnenvaart slechts een aandeel heeft van 1,5 procent in deze transporten?

Er wordt vaak met kosten geargumenteerd: wegvervoer zou nu eenmaal goedkoper zijn. Tijdens het debat werd duidelijk dat dit niet helemaal klopt. In de tarieven voor het wegvervoer is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de begeleiding van zware wegtransporten door de politie. De kosten hiervoor zijn hoog en zouden tot vrijwel nul kunnen worden gereduceerd door vaker in te zetten op een combinatie van binnenvaart- en spoorvervoer. Dit zou de export van Zuid-Duitse deelstaten ten goede komen. Daar staat wel tegenover dat middelgrote bedrijven moeten investeren in nieuwe spoortechnologie.

Haven Straubing

Andreas Löffert, directeur van de haven van Straubing-Sand, is een pleitbezorger van zware transporten over water. Sinds 2010 is het aantal zware transporten in Duitsland meer dan verdubbeld. Volgens Löffert kunnen er met acht binnenschepen veel projectgoederen vanuit Zuid-Beieren naar de westelijke zeehavens worden gebracht. Binnenvaartbedrijven en binnenhavens moeten sterker bij vergunningstrajecten worden betrokken, zodat ze een concurrerend aanbod kunnen voorleggen.

Dat zwaar vervoer via het water interessant is, bewijst Multilift. Deze combinatie van zes bedrijven uit Duitsland, België en Luxemburg vervoert kranen en andere zware objecten. Multilift bracht onlangs twee stoomketels met een stukgewicht van 82 ton van het Duitse Roth via de Donau en de Zwarte Zee naar de Oekraïne. Zonder vertraging en tegen een concurrerende prijs.

Kustvervoer

Ook zeehavens zien kansen in een verschuiving van projectlading naar het water. Zware en ondeelbare goederen maken een groot deel van de overslag uit in de havens van Bremen. Zij staan in concurrentie met de westelijke zeehavens en dringen aan op betere vaarwegen- en spoorverbindingen met het achterland.

De Duitse Binnenreederei (DBR) wil in de kustregio’s weer binnenschepen kunnen inzetten voor zware transporten. In DDR-tijden heeft dit goed gewerkt. De DBR vindt dat dit concept weer uit de lade moeten worden gehaald.

Vergunningstrajecten

Belangrijk is dat vergunningstrajecten eenvoudiger en korter worden. Door de huidige complexiteit zijn de vergunningsinstanties in Duitsland overbelast. Ook moet de blik gericht worden op multimodale totaaloplossingen.

Voor binnenvaartvervoer van zware lading is geen bijzondere vergunning nodig. Toch gaat het wegvervoer met de lading aan de haal. Omdat de focus te eenzijdig is: als je in Duitsland een vergunning voor wegvervoer aanvraagt, dan krijg je die ook. Ongeacht het aantal omwegen dat zo’n transport moet afleggen. Terwijl er vaak goede en duurzame alternatieven zijn.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -