Vopak Terminal Amsterdam Westpoort beschikt sinds kort over extra ligplaatsen. Er is een nieuwe kade gebouwd die plaats biedt voor twee binnenvaarttankers. Ook is een steiger verlengd zodat er één ligplaats voor zeeschepen bijkwam. In totaal zijn er nu vier ligplaatsen voor zeeschepen en tien voor binnenvaartschepen.
In aanwezigheid van medewerkers van het Havenbedrijf Amsterdam, Vopak en de aannemers zijn de verlengde Vingerpier 1 en de nieuwe kademuur 5 op 28 november feestelijk geopend. Femke Brenninkmeijer, Hoofd Energy, Cargo & Offshore van het Havenbedrijf Amsterdam en Jan Bert Schutrops, divisiepresident Vopak Europe & Africa, knipten samen het lint door.
Capaciteit
De uitbreiding versterkt de leidende positie van de brandstofopslagterminal in het ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen) verder versterken, zo stellen Vopak en het Havenbedrijf Amsterdam.
Directeur Ramon Ernst van Vopak Terminal Amsterdam Westpoort zegt: “Door deze investering hebben we de afhandelingscapaciteit op onze terminal vergroot. Hiermee voorkomen we wachttijden voor zee- en binnenvaartschepen en verbeteren we, ook met het oog op de komst van de nieuwe zeesluis, de service en efficiëntie in de Amsterdamse haven.”
Efficiënter
De nieuwe ligplaatsen werden in oktober 2018 in gebruik genomen. De werkzaamheden zijn uitgevoerd terwijl de zeer druk gebruikte terminal kon blijven draaien.
De nieuwe infrastructuur is in samenwerking tussen Vopak en het Havenbedrijf aangelegd, waarbij het Havenbedrijf het nautische gedeelte mee heeft helpen aanleggen. “Deze investering past in de strategie van Port of Amsterdam om de haven efficiënter te maken, om te intensiveren en de service in de op- en overslag van vloeibare bulk in Amsterdam verder te verbeteren”, aldus Femke Brenninkmeijer.