Ondernemersorganisaties evofenedex, TLN , Koninkijke BLN-Schuttevaer, ASV en CBRB roepen alle overheden op om per direct de Handleiding Nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen toe te passen. Ze richten zich in het bijzonder op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente Deventer.
De Handleiding Nadeelcompensatie is opgesteld op initiatief van de ministers Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Dekker (Rechtsbescherming) en vorige maand naar de Tweede Kamer gestuurd. Aanvragen voor compensatie door de schepen die momenteel in de haven van Deventer (foto) liggen opgesloten worden met de nieuwe handleiding waarschijnlijk anders (lees: positiever) beoordeeld dan tot voor kort het geval zou zijn geweest, stellen de organisaties van vervoerders en verladers. Datzelfde geldt voor de afsluiting van de Merwedebrug in 2016, waarvoor slechts één gedupeerde wegvervoerder schadevergoeding heeft gekregen.
Compensatie
De vijf ondernemersorganisaties begrijpen dat het vaststellen van nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen complex is. Machiel van der Kuijl, algemeen directeur evofenedex, zegt: “Wij hebben veel vertrouwen in de recent gepubliceerde handleiding, Hierdoor is door gedupeerden bij (vaar-)wegafsluitingen beter in te schatten of het zinvol is een aanvraag tot nadeelcompensatie in te dienen bij verlies aan omzet of torenhoge transportkosten.”
TLN was een van de medeopstellers van de handleiding. Voorzitter Arthur van Dijk: “De afgelopen jaren was er veel onduidelijk rondom deze vorm van compensatie en hebben veel bedrijven, zonder succes, aanspraak gemaakt op nadeelcompensatie. Dat is zonde van alle tijd, administratieve lasten en procedurele kosten die daarmee gemoeid waren. Dat kon beter. Overheden en bedrijfsleven hebben met deze handleiding een heldere en duidelijke procedure uitgewerkt. Nu is het wel zaak dat dit ook gelijk in de praktijk wordt toegepast.”
Afsluiting haven van Deventer
Voor de gedupeerde binnenvaartondernemers door de afsluiting van de haven van Deventer vragen evofenedex, TLN, BLN-Schuttevaer, ASV en CBRB de betrokken overheden om de aanvragen voor nadeelcompensatie (opnieuw) te beoordelen met de methode uit de handleiding. “De handleiding is een goed uitgangspunt voor de compensatie van de schippers die opgesloten liggen in de haven van Deventer, waarbij wij van mening zijn dat deze schippers ruimhartig dienen te worden gecompenseerd”, stelt de ASV.
Ook kleinere schadebedragen
Volgens jurisprudentie van de afdeling Rechtspraak van de Raad van State mogen bij ernstige calamiteiten door bestuursorganen geen vaste omzetdrempels worden gehanteerd om voor compensatie in aanmerking te komen. Dat is ook uiteengezet in de handleiding. Dit betekent in de praktijk dat ook kleinere schadebedragen in aanmerking komen voor nadeelcompensatie. Dit is van belang voor benadeelde MKB-bedrijven voor wie de drempel in het recente verleden vaak te hoog lag.