De overslag in het Noordzeekanaalgebied van de zeehavens Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad is in het eerste halfjaar van 2018 gedaald tot 49,4 miljoen ton. Dat betekent een daling van 5,1 procent.
De Amsterdamse haven zag de overslag dalen met 4,8 procent tot 40,2 miljoen ton. In IJmuiden daalde de overslag tot 9,3 miljoen ton (-4,4 procent). Beverwijk noteerde een daling tot 282.000 ton (-18,6 procent) en in Zaanstad daalde de overslag tot 84.000 ton (-59,3 procent).
De daling in Amsterdam is in het eerste half jaar veroorzaakt door twee ladingstromen: steenkolen en olieproducten. De overslag van steenkolen daalde in de eerste zes maanden van 2018 met ruim een kwart, tot 6,4 miljoen ton. De overslag van olieproducten daalde met 6,7 procent tot 22,1 miljoen ton. Die laatste daling wordt verklaard door onder meer onderhoud aan één van de terminals en minder handel op de termijnmarkt (met name in diesel).
Meer containeroverslag
Tegenover de daling van deze ladingstromen, staan ook stijgers. Zo ging de overslag van overige droge bulk in Amsterdam omhoog met 16,8 procent naar 5,2 miljoen ton. Dat kwam door sterk gestegen import van bouwmaterialen als zand en grind. De overslag van agribulk steeg in het eerste halfjaar met 18,5 procent naar 3,9 miljoen ton. Van overig stukgoed, waaronder roro, daalde de overslag met 1,6 procent naar 889.000 ton.
De containeroverslag zat in de lift: een plus van 29,6 procent naar 454.000 ton (45.457 TEU). Dat is mede te danken door de komst van Samskip, die een lijndienst startte met Engeland. De stijging van de containeroverslag is ook terug te zien in het aantal scheepsbezoeken. Dat steeg naar 2.514 (+4,4 procent). Het aantal zeeschepen dat het gehele Noordzeekanaalgebied bezocht, steeg naar 3.938.
74 zeecruiseschepen deden Amsterdam aan (tegen 53 vorig jaar). Het aantal riviercruiseschepen steeg in het eerste halfjaar naar 1.272. Dit waren er vorig jaar in dezelfde periode 1.015.
Bouwdrift
Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam, licht te cijfers toe: “De bouwdrift in Nederland zie je terug in de flinke stijging van de overige droge bulk, waar grind en zand onder vallen. Ook maken we met de komst van Samskip een sterke groei door in containeroverslag en zien we dat de shortsea-niche waarop wij ons richten, zich sterk ontwikkelt.”
“Voor de rest van het jaar verwachten wij opnieuw groei in deze segmenten. Of er ook sprake zal zijn van een aanhoudende daling van de olieproducten, is moeilijk te voorspellen. Wij zijn een echte internationale handelshaven waardoor geopolitieke ontwikkelingen van invloed zijn op de volumes die onze haven passeren. Olieproducten blijven voorlopig een belangrijke ladingstroom voor ons.”