Met de oplevering van de Arklow Villa rondde scheepswerf Royal Bodewes een serie van tien bulkcarriers af die het bouwde voor de Rotterdamse vestiging van de Ierse rederij Arklow Shipping. De Hoogezandster werf bouwde sinds 2015 aan deze serie van het type Bodewes 5000 Ecotrader. Het zijn relatief kleine bulkschepen van 86,90 bij 15 meter met 5.150 ton laadvermogen voor de Europese kustvaart, veelal ingezet op de Noordzee en de Oostzee.
De schepen zijn grotendeels identiek. De grootste verandering was dat de eerste twee waren voorzien van een Groot Crossbow, terwijl de laatste acht zijn uitgerust met een straightbow die het schip ook in lastiger omstandigheden soepel door de golven snijdt.
“Dit zijn de ‘werkpaarden van de Noord- en Oostzee”, zegt Martijn Beunk van Royal Bodewes. “Deze schepen liggen nooit stil. Ze varen altijd, zelfs onder zware weersomstandigheden.”
Efficiencyslag
Beunk vertelt dat de klanttevredenheid van de opdrachtgever groot is: “De kwaliteit en het afwerkingsniveau van deze schepen is hoog, zodat de schepen weinig of geen onderhoud nodig hebben. Verder is het ontwerp zo eenvoudig mogelijk gehouden, met de focus op lage operationele kosten. Voor zware omstandigheden is het schip wel uitgerust met een iets sterkere motor dan strikt noodzakelijk: een 1.740 kW sterke MAK 6M25.”
Gunstige tijd
“Deze order werd getekend in een voor de klant economisch zeer gunstige tijd”, vertelt Beunk. “Hierdoor waren wij genoodzaakt om bij de bouw een efficiencyslag te maken. Omdat wij ons willen onderscheiden in kwaliteit van afwerking – al onze schepen moeten zo zijn gebouwd dat wij er zelf op zouden willen varen – mocht dit op geen enkele manier ten koste gaan van de kwaliteit van het schip. Daarom hebben wij in die economisch lastige tijd – bij aanvang van dit project – geïnvesteerd in de bouw van een nieuwe hal voor sectiebouw. Doordat de secties onder dak volledig te draaien zijn met ons intern transportsysteem met één 100 tons- en twee 50 tons-kranen, maakten wij de gewenste efficiencyslag. Dit systeem droeg niet alleen bij aan een goed resultaat van dit project, maar heeft ook een positief effect op onze bouwprojecten in de toekomst.”
Winteb
Voor de Arklow Villa leverde Winteb zeewaterbestendige aluminium ontluchters van het type WIN2000HIAS. “Onze ontluchters onderscheiden zich door het kleinste ontwerp ter wereld. Ze zijn gemaakt van zeewaterbestendig aluminium, waardoor de levensduur zeer lang is. Daarom geven wij maar liefst tien jaar garantie. Onze ontluchters zijn IMO3573-gecertificeerd”, zegt directeur
Albert van der Velde van Winteb.
Reikon
Alle centrifugaal- en smeeroliepompen van Azcue Pumps en het ballastwatermanagementsysteem van Headway Oceanguard voor deze serie schepen zijn geleverd door Reikon. “Azcue Pumps produceert pompen in het Spaanse San Sebastian”, zegt Xander de Bruin van Reikon. Over het ballastwatermanagementsysteem vertelt hij: “Wij zijn de enige leverancier van zo’n systeem op basis van elektrokatalyse. Ons systeem maakt vrije radicalen aan om de bacteriën te doden. De samenwerking met Royal Bodewes, engineeringsbureau Wolfards & Wessel Werktuigbouw en de zeer betrokken technisch directeur Leen
Warnaar van Arklow Shipping verliep zeer goed.”
Rolls-Royce
Rolls-Royce droeg bij aan de bouw van deze serie met de levering van stuurmachines. “Voor dit project selecteerden wij de Rolls-Royce SR-642FCP als meest optimale stuurmachine”, vertelt sales manager Tim van Toor van Rolls Royce. “Het lichte gewicht, het compacte formaat, de lange levensduur en het feit dat inbouw van deze unit zeer eenvoudig is, waren de belangrijkste redenen om voor dit systeem te kiezen.”
“Van onze SR-stuurmachines zijn er wereldwijd al ruim 5.500 geleverd. Tijdens de bouw hadden wij met name te maken met mensen van Royal Bodewes. Met hen werken wij de laatste jaren op een zeer professionele en plezierige manier samen.”
Orderportefeuille
Met de afronding van de Arklow-serie ligt het werk bij Royal Bodewes zeker niet stil. Beunk: “We bouwen nu aan de Scot Carrier, de eerste van twee multipurpose Bodewes 4800 Traders waarvoor wij een order hebben gekregen van het Engelse Scotline. Van een Duitse reder hebben wij een order binnen voor een soortgelijk schip met ijsklasse en ook voor de Nederlandse rederij Tasman gaan wij zo’n schip bouwen.”
“En dan staan er ook nog drie cementcarriers in order voor oplevering in 2019. Hiervan bouwen wij er één op de eigen werf en twee op de nieuwe SaS-werf in Foxhol. Onze orderportefeuille is prima gevuld.”