In de afgelopen tien jaar is het aantal schadegevallen bij grote zeeschepen met 38 procent gedaald. Dat wijst de Safety & Shipping Review 2018 van Allianz Global Corporate & Specialty uit.
“De daling in frequentie en ernst van het totaalaantal schades in het afgelopen jaar zet de positieve trend van het afgelopen decennium voort. Claims waren relatief onschuldig als gevolg van verbeterde scheepsontwerpen en de positieve effecten van risicomanagement en veiligheidsregulering in de loop van de tijd”, aldus Baptiste Ossena, Global Product Leader Hull & Marine Liabilities bij Allianz Global Corporate & Specialty.
Nieuwe risico’s
Maar er dienen zich andere risico’s aan: “Aangezien het gebruik van nieuwe technologieën aan boord van schepen toeneemt, verwachten we in de toekomst sterke veranderingen in het soort schades binnen de maritieme sector. Het aantal technologische claims zoals cyberincidenten of technische defecten zal toenemen, naast de traditionele schades zoals aanvaringen of het vastlopen van schepen”, stelt Ossena.
“Menselijke fouten blijven een belangrijke oorzaak van incidenten”, zegt Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting. “De scheepvaartindustrie heeft in het verleden geleerd van de schades, maar voorspellende analyses kunnen het verschil maken tussen een veilige reis en een ramp.” Big data kan daarbij helpen.