In Maagdenburg is de verruimde Osthaltung van het Mittellandkanaal officieel vrijgegeven voor de scheepvaart. Daarmee komt het watergebonden deel van Verkeersproject 17, de realisatie van een integraal vaarwegennet, weer een stuk dichter bij de voltooiing.
Het verkeersproject Deutsche Einheit 17 loopt al jaren en heeft tot doel de Oost- en West-Duitse verkeersassen met elkaar te verbinden. In dit kader is in 2003 in Maagdenburg de bekende kanaalbrug geopend, die het Mittellandkanaal over de Elbe heen leidt en zo een directe verbinding vormt tussen het Mittellandkanaal en het Elbe-Havel-kanaal.
Grotere schepen
Met de verruiming van de Osthaltung – het traject tussen de sluizen bij Wolfsburg en in Hohenwarthe – kunnen schepen van 110 meter en koppelverbanden van 185 meter nu de haven van Maagdenburg bereiken. De werkzaamheden hebben 2 miljard euro gekost. Er zijn zo’n vijftig bruggen vernieuwd, ligplaatsen en keermogelijkheden voor binnenschepen gerealiseerd. Daarmee kunnen voortaan ladingen tot 3.500 ton en containers in twee lagen naar en van Maagdenburg.
Draaischijf
De verruiming versterkt de rol van Maagdenburg als een binnenlands gelegen draaischijf voor goederenvervoer. Grotere schepen kunnen vanuit West-Duitsland of vanuit Hamburg via het Elbe-Seitenkanaal de haven bereiken. In de omgekeerde richting kan de binnenvaart vanuit Maagdenburg steden aan de Weser en in het Rhein-Ruhr-gebied bereiken.
Door de laagwatersluis, in 2013 geopend en eveneens onderdeel van het verkeersproject 17, is de haven van Maagdenburg niet afhankelijk van de waterstand op de Elbe.