- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe kans afvalvervoer dankzij slimme laadmethode

Nieuwe kans afvalvervoer dankzij slimme laadmethode

- Advertentie -

Delen

Afval- en energiebedrijf HVC en Rijkswaterstaat starten een gezamenlijke proef met een innovatieve laadmethode om afval eenvoudiger over water te vervoeren. Voor de tweede keer in Nederland wordt samengeperst afval zonder tussenkomst van een dure containerkraan direct op een schip geladen. De proef moet uitwijzen of duurzaam vervoer van afval over water kan concurreren met vervoer over weg.

De proef vindt plaats tussen de HVC-overslaglocatie in Zaandam en de afvalenergiecentrale in Alkmaar. Dankzij de nieuwe laadmethode kan HVC tussen Zaandam en Alkmaar jaarlijks 70.000 tot 75.000 ton afval over water vervoeren. Op het onderzoekstraject scheelt dat gemiddeld 20 vrachtwagenritten per dag. Er wordt onderzocht of vervoer over water duurzamer is doordat het de uitstoot van CO2 en NOx vermindert.

 

Efficiënte overslag

De vrachtwagens van HVC laden volle perscontainers direct op een ponton. Daarbij is geen containerkraan nodig, waardoor HVC efficiënter kan werken en zo kosten bespaart. Het vergroot ook de flexibiliteit van het vervoer, stellen HVC en Rijkswaterstaat.

Eerder (in de zomer van 2016) is een korte en succesvolle proef gedaan met Blue Line Logistics. Nu gaan HVC en Rijkswaterstaat tot halverwege januari 2018 testvaarten uitvoeren met een groter transportponton en duwboot van HEBO Maritiemservice. Daarna beslist HVC of deze vorm van transport toepasbaar is in de dagelijkse praktijk.

Ook bekijken HVC en Rijkswaterstaat de kansen om afvaltransport over water op meerdere trajecten te organiseren. Ze verwachten is dat de komende jaren ook andere goederensoorten via deze methode van de weg naar het water verplaatst kunnen worden.

 

Beter Benutten

De proef is onderdeel van het programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam. Onder deze noemer nemen het bedrijfsleven, het rijk en regionale en lokale overheden tot 2018 ruim dertig maatregelen om de reistijd op de drukste knelpunten in de spits te verbeteren met 10 procent. Bijvoorbeeld door het reizigers makkelijker te maken om op andere momenten te reizen, een andere route te nemen, thuis te werken of een ander vervoersmiddel te kiezen. Het vervoer van afval en bouwmaterialen over water in plaats van over de weg hoort daar ook bij.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -