De overslag van en naar binnenvaart is in de haven van Dortmund vorig jaar met 4 procent gedaald naar 2,73 miljoen ton. Dit kwam door het wegvallen van enkele uitzonderlijke opdrachten en het lage water in het laatste kwartaal.
Desondanks ligt het resultaat duidelijk boven het gemiddelde overslagniveau van 2,6 miljoen ton in de laatste tien jaar.
Het spoorvervoer daalde met 19 procent naar 2,1 miljoen ton door de sluiting van Hoesch Spundwand und Profil en de wereldwijde staalcrisis. De haven gaat ervan uit dit te kunnen compenseren.
Groeiers waren de overslag van containers, minerale olie en importkolen. Staal en ijzer, bouwstoffen en schroot behoorden tot de dalers.
De vorig jaar geopende nieuwe combiterminal in Dortmund, die wordt uitgebaat door CTD (Container Terminal Dortmund), staat bij verladers steeds beter op het netvlies. Er is nog geen echte groei van volumes maar het gevaar dat klanten afspringen door capaciteitstekort op de bestaande terminal is afgewend. De haven ziet de ontwikkeling van het gecombineerd vervoer rooskleurig in. In de eerste helft van dit jaar heeft de overslag zich naar verwachting ontwikkeld.
foto: Haven Dortmund