Wanneer Linda Mandemaker-De Haan onder belangstelling van een kleine groep mensen in Turnu Severin het casco doopt, loopt het schip een paar tellen later van de slipway. Beroering in de Donau. Als de waterverplaatsing is geaccepteerd ligt de beauty in de spiegelgladde rivier. Type ‘Rover’, 110 x 11,40 meter kwaliteit, fraai van lijn, met een grotere holte dan het type ‘Moneymaker’, met negen tanks, getekend en gerealiseerd door RensenDriessen Shipbuilding, dat het schip compleet leverde. Op naar Dolderman voor inbouw!
Echter, de winter legde voor de Chimo CV, gemanaged door VOF Mandemaker-De Haan, een vijf weken grote ijshobbel in de Donau. Vertraging voor makelaar en inbouwer, die daar volgens Patrick Mandemaker correct mee zijn omgegaan. Aqua Barging had als vervoerder de grootste pech door een onverwachte, onbetaalde, vakantie. De voorlaatste keer dat de Donau een dergelijke ijsgang kende was in 2010.
Type Rover
Natuurlijk is een tanker nooit helemaal uniek, ofschoon het type Rover van RensenDriessen verschilt van de succesvolle ‘Moneymaker’. Onder andere in een tank meer en een 48 centimeter grotere holte van het middenschip. Er is een grotere woning onder het stuurhuis gecreëerd, hogere boeiingen en de gecentraliseerde ontluchtingen op het achterdek zijn gemaakt overeenkomstig nieuwe regelgeving.
Dennis Mandemaker is inmiddels een ervaren surveyor die zijn broer tijdens het realiseren van de Chimo heeft geassisteerd. Naast een paar maal inspectie in Roemenië of de uitvoering overeenkomstig de tekening klopte, bemoeide hij zich eveneens met het installeren bij Dolderman.
Patrick: “Ja, hij kan dat wel! Overigens, afgezien van hard werken, is afbouwen met de jongens van Dolderman een feestje. Ook past een compliment voor mijn echtgenote Linda, die zich op haar terrein weer eens onmisbaar maakte.”
Mandemaker-label
Model, uitvoering en installatie zijn klasse; de conservering heeft het Mandemaker-label! De lak glimt van enthousiasme, met variatie tussen donker- en lichtblauw op dek en boeiingen.
Een fraai-bruine slipstrook op het trunkdek die zich in kleur herhaalt op het gangboord en bolders evenals op de bergplaat aan de steven. Een eigentijdse kleurstelling, in één woord magnifiek.
Als varen je lief is, heb je sowieso al een kleurrijk leven…
Kleurrijk
Met een maritiem hart een rondje maken over de Chimo voor de wal bij Dolderman is puur plezier. We duiken de machinekamer in, waar de Caterpillar 3512 staat te glimmen op een wat hoger gelegen servicevriendelijke vloer. Leidingwerk en apparaten zonder noodzaak om boven de vloer te monteren, liggen eronder. Echter zeer servicetoegankelijk geïnstalleerd.
Bij de Verhaar-boegschroef geeft een rooster in de vloer eveneens vrij zicht op de unit en is eventuele noodzaak tot service direct zichtbaar. John Deere-aggregaten onderhouden het pompbedrijf en genereren energie. EMS zorgde voor bekabeling en het aansluiten van techniek.
Aan dek tellen we negen Marflex-pompen tussen alweer het ‘kleurrijke’ dubbelleidingssysteem van Rugotech. Het bedrijf installeert leidingwerk met een aantal buitengewoon gemotiveerde medewerkers die vinden dat goed werk afleveren hun eigen zaak is.
Groet
In de door Kampers geleverde stuurhut horen we dat Van der Velden met het vernieuwde Dolphin-roersysteem de Chimo stuurt. De mannen van Verveer uit Zwijndrecht timmerden schitterende verblijven met de stuurhutlessenaar als uitblinker. Dockmarks beletterde de Chimo uit Hendrik-Ido-Ambacht ‘over de volle breedte’.
Op de Chimo hangt de vlag van Tankmatch in de mast. Met zijn eerste reis ging het schip er met lichte chemie vandoor richting Ludwigshaven. Volgens Wikipedia groet een Eskimo met ‘Chimo’ ingeval hij een soortgenoot ontmoet.
tekst: Johan de Witte
foto’s: Bram van Loon