Met de Voe Vanguard introduceert Damen een nieuw type werkboot: de Engelse aanduiding is Renewables Service Vessel (RSV) 3315. Zoals die naam aangeeft, is het vaartuig is speciaal geschikt voor dienstverlening vanaf het water bij projecten voor ‘hernieuwbare energie’. Zoals offshore-windparken en getijdencentrales. Het schip is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Schotse opdrachtgever: Delta Marine.
Delta Marine bestaat sinds 1985. Het Schotse bedrijf zet wereldwijd ankerbehandelings- en werkboten in. Het hoofdkantoor is gevestigd in Lerwick op de Shetland Eilanden.
Twaalf jaar geleden bestelde Delta Marine zijn eerste schip bij Damen Shipyards Hardinxveld. Inmiddels bezit de rederij vier Damen Multicats (een vijfde is geen eigendom, maar wel in exploitatie).
Het ontwerp van de Voe Vanguard is ook gebaseerd op dat van de succesvolle Multicat. De doop werd vorige maand verricht door Akira Mary Lumsden, de kleindochter Delta Marinés directeur van Bob Spanswick. Een week later verliet de Voe Vanguard naar zijn eerste opdracht: assistentie bij de offshore windfarm Walney Extension in de Ierse Zee.
David McNaugthan, general manager bij Delta Marine, zegt op de website van Damen dat de beslissing om te investeren in een specifiek vaartuig voor projecten om hernieuwbare energie op te wekken al circa vier jaar geleden werd genomen. Dankzij de positieve ervaringen klopten de Schotten daarvoor in Hardinxveld aan. “We wisten dat we bij Damen kunnen rekenen op een goed project en goede kwaliteit.”
Multicat met extra’s
Het vaartuig is multifunctioneel. Nu is dat sowieso een van de kenmerkende eigenschappen van een Multicat en ook de Voe Vanguard kan alle taken uitvoeren waar dat type voor gebouwd is. Maar als extra heeft het schip een ruim en onbelemmerd dek, DP2 voor
dynamic positioning en een 4-punts verankeringssysteem.
“We vonden vooral DP2 erg belangrijk. Dit vaartuig is geschikt voor offshore wind-projecten maar ook voor getijdeprojecten. Daar kan het dankzij dynamic positioning ook op zijn positie blijven in gebieden waar een sterke stroming staat.”
Stuurhuis naar voren
Het casco is in Polen gebouwd. Het 33 meter lange vaartuig haalt een trekkracht van 42 ton. Delta Marine en Damen pasten het traditionele Multicat-design aan door het stuurhuis naar voren te verplaatsen en het achterdek open te laten.
Ondertussen slaagden ze erin dat het schip onder de grens van 500 ton bleef, belangrijk met het oog op de kosten.
De Voe Vanguard wordt dieselelektrisch aangedreven, heeft vier azimuths en een grote thruster. De diepgang is slechts 2,60 meter. Van de twee kranen aan dek kan de sterkste op 20 meter nog altijd 15 ton tillen. Er is aan boord voldoende accommodatie voor achttien bemanningsleden.
Potentie
Directeur Jos van Woerkum van Damen Shipyards Hardinxveld kijkt tevreden terug op de ontwikkel- en bouwtijd. “We hebben er samen sinds 2013 aan gewerkt. Delta Marine gaf ons een tekening en met daarbij hun vereisten. Ik denk dat Damen de Voe Vanguard exact heeft gebouwd zoals ze het wilden.”
Hij verwacht dat Damen in de toekomst nog veel plezier gaat hebben van het Renewables Service Vessel 3315. “Ik denk dat het type de potentie heeft om het volgende succes van Damen te worden zodra het zich in de markt bewijst.”