Erik de Neef is maandag 9 januari gehuldigd als Havenman van het Jaar 2016. De voorzitter van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht is de drijvende kracht achter de ontwikkeling die de KRVE doormaakt. Zelf reageerde hij dat de prijs voor alle 300 roeiers bestemd is.
Schepen vast- en losmaken in de Rotterdamse is al meer dan een eeuw de kernactiviteit van de roeiers. Onder leiding van De Neef, zelf ook nog steeds roeier, verbreedde de vereniging van zelfstandige ondernemers haar horizon en markt. Met twee eigen werven, een productiehal en consultancy in binnen- en buitenland innoveerde de KRVE.
De roeiers zetten ook eigen uitvindingen in de markt – en met succes. Het meest tot de verbeelding sprekende product is ShoreTension. Dit apparaat dempt de krachten op de trossen, waardoor schepen ook bij harde wind en hoge golfslag veilig aan de kade blijven liggen. Het is volledig door de KRVE zelf bedacht, zelf ontworpen en zelf geproduceerd. Wereldwijd is er interesse voor ShoreTension. Dit jaar wordt het honderdste exemplaar verkocht.
Sociale vernieuwing
“Behalve van technische innovatie heeft Erik de Neef zich altijd een voorstander van sociale vernieuwing getoond”, zei voorzitter Frank de Kruif van de van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar in zijn huldigingsspeech aan boord van de Smaragd 1. “Hij overtuigde de 300 leden van de KRVE ervan om vanuit het eigen beroepspensioenfonds te investeren in de toekomst van de onderneming. De roeiers zo ver te krijgen dat ze met eigen geld risicovol investeren in nieuwe, onzekere activiteiten, daar moet je overtuigingskracht voor bezitten.”
Slimme haven
Traditiegetrouw was een groot aantal oud-Havenmannen aanwezig bij de huldiging, net als Havenwethouder Adriaan Visser. In zijn dankwoord zei de 45-jarige De Neef trots te zijn om als ‘Havenman nummer 36’ te zijn uitgeroepen. Hij wil die eretitel inzetten om de stad en de haven nog beter te positioneren.
De KRVE zal daar een actieve bijdrage aan leveren. “Jarenlang bezaten de roeiers een schat aan ongebruikte expertise. Nu zetten we niet alleen onze stad en haven wereldwijd op de kaart, maar maken we ook werk van de transitie naar slimme haven.”