- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaartondernemer kan niet profiteren van groei

Binnenvaartondernemer kan niet profiteren van groei

- Advertentie -

Delen

Rabobank verwacht dat de totale vervoersmarkt dit jaar een groei van 1,3 procent aan toegevoegde waarde boekt. Voor 2017 voorspelt de bank een groei van 1,1 procent. De voornaamste groei zal plaatsvinden op de binnenlandse markt, waarbij vooral het wegtransport profiteert. Meer dan de kustvaart, het spoor en de binnenvaart. 

Voor de binnenvaart ziet Rabobank wel groei van het ladingvolume voor dit en volgend jaar. Maar “dit zal nauwelijks terug te zien zijn in de marges voor de individuele schipper door de bestaande overcapaciteit in de markt.”

Toch zal die overcapaciteit zal in de komende jaren verder afnemen, voorspellen de onderzoekers. In de tankvaart onder andere doordat vanaf 2018 alleen nog dubbelwandige tankers mogen varen en het doek dus valt voor enkelwandige tankers. “Verdere afbouw van het aanbod zal komen door de veel strengere emissie eisen die in 2019 gaan gelden voor alle nieuwe motoren.”

Voor het eerst sinds de crisis matchten in 2015 vraag en aanbod. In periodes van laag water dreigt zelfs een tekort, aldus Rabobank. De tarieven waren daardoor vorig jaar hoger dan ze in jaren zijn geweest. “Echter, het effect van laag water is tijdelijk en naar verwachting stabiliseren de tarieven in 2016 op een lager niveau.”

 

Broos en uitdagend

Rabobank pleit nog maar eens voor een betere samenwerking tussen bevrachters en schippers om de capaciteit te reguleren en zo ernstige marktverstoringen in de toekomst te voorkomen. “Schippers met een dergelijke samenwerking kennen een stabielere exploitatie en beter toekomstperspectief op de langere termijn.”

De groei in 2016 en 2017 noemt de bank “broos” en de marktsituatie blijft de komende jaren “uitdagend” door schommelingen in het vervoersaanbod door het vertragen van de wereldhandel, veranderende goederenstromen en politieke sancties. Het vervoer van kolen en gas, chemie, staal en containers stijgt licht. Ook het bouwgerelateerde vervoer profiteert van de aantrekkende activiteiten in deze sector.

“De tankvaart profiteert momenteel van een grote vraag naar opslagcapaciteit door de lage olieprijs, maar kent op de langere termijn een stagnerend vooruitzicht. Dit komt door de afname van gebruik van fossiele producten en de verschuiving van productiecapaciteit naar elders in de wereld.”

 

Verduurzamen

Door de slechte financiële positie van de schippers is de afgelopen jaren minder geïnvesteerd. Door de huidige opleving en de druk vanuit overheid en verladers om schoner te vervoeren, “zien we dat er zich initiatieven ontwikkelen om de binnenvaart nog verder te verduurzamen. LNG-aangedreven motoren, elektrische aandrijving, nabehandelingssystemen en On Board Monitoring van uitstoot gaat de komende jaren meer aandacht krijgen”, stelt Rabobank.

De onderzoekers waarschuwen: de binnenvaart propageert haar duurzame manier van vervoer als Unique Selling Point , maar ze “moet nu echt wel gaan investeren om dit te blijven waarmaken. In samenwerking met de overheid en marktpartijen wordt gewerkt aan diverse pilots voor verduurzaming in de sector. Innovatieve vervoersconcepten komen echter maar moeizaam van de grond en de sector is redelijk behoudend. Dit is een punt van zorg. Investeringen in schepen dienen duurzaam en innovatief te zijn om de vloot modern en up-to-date te houden.”

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -