- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsImperial lanceert nieuw vrachtmanagementsysteem

Imperial lanceert nieuw vrachtmanagementsysteem

- Advertentie -

Delen

Vanaf begin 2017 brengt Imperial Logistics International particulieren, verladers en lading samen via het Imperial Freight Management System (IFMS). Het hele drogeladingpakket van het concern voor de binnenvaart wordt online gezet, zo’n 45 tot 50 miljoen ton per jaar.

Volgend jaar mei presenteert Imperial het nieuwe vrachtmanagementsysteem op de beurs Transport Logistics in München. Maar al een paar maanden eerder start de nieuwe manier van werken. Met IFMS brengt het bedrijf particulieren en verladers zonder tussenpersonen met elkaar in contact via een digitaal platform.

Een grote groep medewerkers heeft er drie jaar lang hard aan gewerkt. Het idee ontstond nadat Imperial de afgelopen jaren diverse kleine binnenvaartbedrijven opkocht, die hoofdzakelijk ladingpakketten voor hun eigen klanten van a naar b vervoerden. De beschikbare scheepsruimte werd hierdoor niet optimaal ingezet. Bij de administratie kwam veel papierwerk kijken, terwijl Imperial juist papierloos wil worden.

 

40 tot 50 miljoen ton per jaar

Innovatie is in de binnenvaart hard nodig, volgens Thomas Küpper (foto), manager van de business unit droge lading. Er wordt al tientallen jaren op dezelfde manier gewerkt. Terwijl sectoren als de luchtvaart en het wegvervoer over moderne, digitale vrachtmanagementsystemen beschikken, heeft de aaneenschakeling van bevrachters en tussenbevrachters in de binnenvaart de prijzen voor particulieren steeds verder uitgehold.

Met IFMS brengt Imperial particulieren en verladers zonder tussenpersonen met elkaar in contact via een digitaal platform. Het hele drogeladingpakket van het concern, zo’n 45 tot 50 miljoen ton per jaar, wordt online gezet. Er staat dus een enorme hoeveelheid ‘startlading’ ter beschikking, die door verladers continu kan worden aangevuld.

Een screenshot van de testversie van IFMS.
Een screenshot van de testversie van IFMS.

Rechtstreeks onderhandelen

Het systeem is toegankelijk voor alle particulieren in de droge lading. Ze kunnen via een app op de tablet of smartphone doorgeven waar en wanneer ze gaan lossen. Als een verlader ziet dat een schip beschikbaar komt, kan hij meteen contact opnemen met Imperial.

Anderzijds kan een particulier bij het begin van een reis al een retourlading plannen. Hij onderhandelt rechtstreeks met Imperial over de prijs en de gehele administratie is digitaal. Een win-win, stelt Küpper: “Particulieren kunnen hun scheepsruimte efficiënter inzetten.”

 

Testperiode

Imperial hoopt met het nieuwe systeem meer droge lading naar het water te verschuiven. “Momenteel zien we de volumes stagneren. Juist in deze moeilijke tijden kan men een positieve wending op gang brengen door de inzet van de scheepsruimte te optimaliseren.”

Het concern werkt al enkele maanden op kleine schaal met het systeem. IFMS gaat volgens Küpper pas live als het dóór-en-dóór is getest. “Wij brengen het op de markt als het voor 100 procent werkt in de praktijk. De terugkoppeling die we ontvangen van verladers en schippers is positief. Zelfs particulieren die veertig jaar lang op de traditionele manier hebben gewerkt, zien er de meerwaarde van in.”

Begin volgend jaar kunnen alle particulieren IFMS gebruiken, zo verwacht Küpper.

 

Lees meer over de plannen van Imperial in De Binnenvaartkrant van 19 juli 2016.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -