Afgelopen week bevestigden Hybrid Ship Propulsion en Baumüller hun partnerschap. Op de beurs Electric & Hybrid Marine World Expo in Amsterdam RAI ondertekenden de bedrijven daarvoor een intentieverklaring. Daarmee neemt Baumüller een deel van de aandelen van Hybrid Ship Propulsion over.
In 2013 werkten Hybrid Ship Propulsion en Baumüller voor het eerst samen, aan het eerste hybride schip: ms Goblin. Al snel volgde het ene na het andere project in de zee- en de binnenvaart. Inmiddels zijn veertien schepen door de bedrijven van een aandrijving voorzien. Direct met de bouw van het eerste schip is Hybrid Ship Propulsion dealer van de Baumüller-elektromotoren geworden.
Baumüller uit Nürnberg heeft op Electric & Hybrid Marine World Expo een intentieverklaring getekend om de samenwerking te versterken. De overeenkomst houdt in dat Baumüller een deel van de aandelen van het jonge Rotterdamse bedrijf overneemt.
Elektrische aandrijvingen
Baumüller is een technische dienstverlener. Het bedrijf repareert, reviseert, herontwikkelt en verzorgt service en onderhoud aan industriële elektrische aandrijvingen, ongeacht de branche waar deze in gebruikt worden.
Hybrid Ship Propulsion levert maritiem maatwerk en ontwikkelt systemen die maximaal presteren voor schepen. De diensten bestaan uit ontwerpen, leveren en installeren van elektrische aandrijvingen en het ontwerpen van de mechanische opstellingen. Daarnaast installeren het software, controle- en besturingsapparatuur.
IJ-pont
De Baumüller Group is een familiebedrijf, met het hoofdkantoor in Neurenberg. Het heeft ruim 85 jaar ervaring in de elektrische aandrijftechniek en telt wereldwijd veertig vestigingen, met in totaal 1700 werknemers.
Commercieel directeur Henri Kruisinga van Hybrid Ship Propulsion is blij met de samenwerking. “Het is meer dan samenwerken, echt teamwork. Vanaf het begin was het al heel plezierig samenwerken. Nu treden ze toe tot ons bedrijf door aandelen te kopen. Wij zijn de tak en de kennisbank in de scheepvaart voor Baumüller.”
“In de huidige nieuwe projecten wordt uiteraard weer met Baumüller-motoren gewerkt en ook bij de ontwikkeling van de nieuwe IJ-pont voor de GVB in Amsterdam. Wij maken de aansturing en als Baumüller-dealer leveren we ook de elektromotoren, net als bij de Goblin.”
Minderheidsbelang
“Onze toegevoegde maritieme waarde en hun kennis en wereldwijde service maken ons tot een sterk team”, zegt Kruisinga. “Baumüller heeft een minderheidsaandeel overgenomen. Die gebruikt ons om maritiem nog meer elektromotoren te kunnen verkopen. Wij hebben er door deze constructie een wereldwijd serviceapparaat bij en kunnen hierdoor de klanten veel beter bedienen, ja, nu zelfs vanuit vestigingen dicht bij de klant.”
Stephan Reiss, sales directeur Europa bij Baumüller: “Wij werken in veel industrieën. Ongeveer 90 procent van de producten gaat naar de klassieke machinebouw, kunststofindustrie en printindustrie. Door deze samenwerking halen we veel kennis in huis over de maritieme wereld. Het is niet alleen een partnerschap; op deze manier komen we dichter tot elkaar en zorgen we nog beter voor elkaar.”
“Het is meer dan samenwerken”, aldus Reiss. Daarnaast stelt hij dat niet elk schip zijn eigen oplossing nodig heeft. “We gaan samen een aantal standaardproducten ontwikkelen die we voor ieder schip simpel kunnen aanpassen en waarvan we de componenten kunnen combineren tot een goede oplossing. Dit houdt voor iedereen de kosten laag.”