- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsZweedse rederij neemt Canal Company over

Zweedse rederij neemt Canal Company over

- Advertentie -

Delen

Canal Company gaat een samenwerking aan met de Scandinavische branchegenoot Strömma. Felix Guttmann, oprichter en grootaandeelhouder van het Amsterdamse rondvaartbedrijf heeft een meerderheidsbelang verkocht aan de Strömma Group.

Guttmann blijft minderheidsaandeelhouder en als directeur bij het bedrijf betrokken. Ook de andere directieleden, Peter Duwel en Arjan van der Meer, blijven in functie. Het bedrijf zal onder de Strömma-paraplu zelfstandig blijven werken. De transactie heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid. De Strömma Group is sinds 200 jaar actief in scheepvaart en toerisme. Strömma Turism & Sjöfart is van oorsprong gevestigd in Stockholm.

 

Marktleider

In de afgelopen jaren heeft Strömma zijn vleugels uitgeslagen, met diverse vestigingen in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken. De groep heeft een vloot van tachtig schepen en zeventig bussen. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van City Cards in Stockholm en Helsinki. De groep verkoopt zijn producten via eigen websites, online reisagenten en een eigen tak voor inkomend toerisme.

Canal Company is marktleider in de grachten van Amsterdam. Het bedrijf is in 1984 als Canal Bike begonnen met de verhuur van honderd waterfietsen, in de toen nog vrijwel lege grachten. Via autonome groei en enkele overnames – onder andere van Holland International Rondvaart – is het bedrijf uitgegroeid tot ruim 350 medewerkers. Met de vloot van 46 schepen vervoerde Canal Company in 2015 meer dan 1,5 miljoen gasten door Amsterdam. Daarnaast is het bedrijf actief op het IJ, met de Amsterdam Harbour Cruise.

 

Elektrische aandrijving

“Strömma en Canal passen perfect bij elkaar”, zegt Gutmann. “Het is een strategische alliantie voor de lange termijn. De bedrijven kennen elkaar al geruime tijd. We delen een bedrijfscultuur die gebaseerd is op de combinatie van de warmte van een familiebedrijf met de professionaliteit die bij deze omvang hoort. We zijn beiden deel van het Gray Line netwerk.”

Uit gesprekken bleek dat veel van de onderwerpen waar Canal Company mee bezig is, ook spelen bij Strömma. Guttmann legt uit: “De overgang naar elektrische aandrijving. Amsterdam verplicht ons over te schakelen naar milieuvriendelijker voortstuwing. Voor kleine schepen tot 12 meter kan het zonder probleem. Voor de grote passagiersschepen moet er nog veel ontwikkeld worden. Nu kunnen we kennis delen, elkaar versterken en samen ontwikkelen. Ook met de moderne wereldwijde online distributiesystemen en technologische ontwikkelingen staan we samen sterker.”

 

tekst en foto: Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -