In een brandbrief roepen 24 organisaties uit de logistieke wereld premier Rutte op om meer geld te investeren in infrastructuur. Dat geld is volgens hen nodig voor meer verbindingen, betere doorstroming en meer comfort op zowel de weg, het spoor, op het water, in de lucht en fietspaden.
De brief is onder meer ondertekend door het CBRB, Koninklijke BLN-Schuttevaer, het Centraal Overleg Vaarwegen en de EVO, maar ook door de ANWB, de NS, ProRail en de Vereniging van Waterbouwers. Samen vertegenwoordigen de 24 organisaties het grootste deel van ‘Mobiel Nederland’.
Ze stellen dat de mobiliteit van reizigers, recreanten, bedrijven en vervoerders in Nederland stagneert nu de economie weer groeit. Daarom zijn extra investeringen in weg-, luchtvaart-, spoor-, fiets-, waterinfrastructuur volgens hen onvermijdelijk. “Dagelijks stilstaan op wegen in en tussen steden, gebrek aan ruimte op het spoor, binnenvaartschepen die stilliggen voor onbediende sluizen. Het is weer aan de orde van de dag.”
De 10 miljard euro die dit kabinet al heeft vrijgemaakt door het Infrastructuurfonds met twee jaar te verlengen is, gezien de huidige ontwikkeling, niet afdoende, vinden de ondertekenaars van de brandbrief. Na de financiële crisis hebben opeenvolgende kabinetten fors bezuinigd op het ‘Infrastructuurfonds’ voor aanleg en onderhoud van waterwegen, spoorwegen en autowegen. Van 2013 tot en met 2028 is in totaal om zo’n 26 miljard euro op de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bezuinigd, stellen de organisaties.
Betere bediening van sluizen en bruggen
“Helder is dat voor een land waar de vraag naar mobiliteit over de weg, het water, de lucht en spoor nog steeds toeneemt, het bestaande maatregelenpakket echt niet meer volstaat. Er issimpelweg meer geld nodig voor de versnelde aanpak van weginfrastructuur, een betere bediening van sluizen en bruggen, kwalitatief hoogwaardiger spoorvervoer en excellente fietsvoorzieningen. Alleen dan houden we Nederland mobiel en wordt verdere groei duurzaam geaccommodeerd. Een stevige financiële injectie in het infrastructuurfonds is dan ook onontkoombaar.”
“Wij vragen u dan ook dringend dit pleidooi zwaarwegend mee te laten wegen bij de keuzen die u nu en in de toekomst maken moet ten aanzien van de begrotingen van dit en wellicht een komend kabinet.”
Sta in de weg
“Doorstroming, ook over water, is essentieel in een 24-uurs economie zoals de Nederlandse (…) Zowel voor bedrijven die de aan- en afvoer van hun goederen via deze weg goedkoop en efficiënt kunnen regelen, als voor recreanten die met hun boten de middenstand in menig dorp van inkomen voorzien, zijn onze binnenwateren alsook onze binnen- en zeehavens heel belangrijk. Maar dan moeten we er wel met elkaar voor zorgen dat de kwaliteit van de voorzieningen in stand gehouden wordt en sluizen en bruggen geen sta in de weg vormen voor de doorstroming. Dat is nu wel het geval met een beperking op bediening van bruggen en sluizen, achterstallig onderhoud aan vaarwegen, bruggen en viaducten en een toenemende regeldruk.”
Hogere bruggen
De organisaties benoemen in een bijlage bij de brief onder meer de huidige en voorziene knelpunten in vaarwegen en bij bruggen en sluizen: “Gezien de verwachte groei van overslag in de zeehavens zal ook het volume transport over water toenemen. Daarom moeten bijvoorbeeld de belangrijke Volkerak-, Kreekrak- en Krammersluizen worden uitgebreid. In heel Nederland moeten sluizen optimaal bediend worden voor recreatie- en beroepsvaart. Na 2017 is het onzeker of er afdoende middelen beschikbaar zijn voor optimale bediening van bruggen en sluizen. Investeren in bediening op afstand is onontkoombaar.”
Ze pleiten ook voor het verhogen van bruggen zodat 4-laags containervaart op meer routes mogelijk wordt. “… helaas zijn veel bruggen op hoofdvaarwegen nog niet ingericht op deze hoogten. Investeren in verhoging van bruggen over de Maas en het Amsterdam Rijnkanaal zijn verstandige investeringen voor de toekomst.“