In elk geval zijn de weergoden de broers Machiel en Harm Roelofsen welgezind. Bij de officiële opening van de nieuwe containerterminal in Doesburg van hun bedrijf Koninklijke Rotra brak op exact het juiste moment de zon door tussen de hoosbuien. Zo kon de plechtigheid – inclusief vuurwerk, ballonnen en stuntvliegtuig – zich zonovergoten voltrekken.
Het spektakel werd vrijdagmiddag 15 april voorafgegaan door twee zeer originele voordrachten van oud-MKB-Nederland voorzitter Hans Biesheuvel en oud-minister Willem Vermeend. Die laatste is commissaris van Koninklijke Rotra, het succesvolle transportbedrijf dat met de terminal in Doesburg een wereldprimeur heeft. De terminal is namelijk voorzien van een LNG-tankstation voor de scheepvaart.
Zelf rijdt het bedrijf met LNG-aangedreven trucks en de terminal is dan ook gekoppeld aan een LNG-tankstation voor vrachtauto’s. Dat laatste is al enige tijd in gebruik.
Afmeren
Schepen kunnen nog niet afmeren aan de terminal. Het wachten is op Rijkswaterstaat voor het baggeren van de haven. De grote portaalkraan staat er nog wat eenzaam bij met enkele verloren containers op de kade. Dat hangt ook samen met de gesteldheid van de kade waarop de containers moeten worden gestapeld. Proeven wezen onlangs uit dat de onderliggende aardlagen niet voldoende zijn ingeklonken, zodat de kade ook nog een bewerking nodig heeft alvorens daadwerkelijk met de overslag van containers kan worden begonnen. De verwachting is dat zowel die werkzaamheden als het baggeren nog zeker tien weken in beslag zullen nemen.
Dat verhinderde niet dat er een feestelijke stemming was vrijdagmiddag toen Commissaris van de Koning Clemens Cornielje van Gelderland samen met gedeputeerde voor Mobiliteit Conny Dieze op het dak van het sjieke partyschip Jules Verne een grote rode knop indrukte. Scheepstoeters loeiden, vuurwerk op de terminal schoot omhoog , ballonnen werden losgelaten en een stuntvlieger vertoonde zijn kunsten boven de Doesburgse haven.
Doelstelling
Hoewel de uit Duitsland overgenomen, gemoderniseerde portaalkraan een grotere ambitie doet vermoeden, is de bescheiden doelstelling 10.000 TEU over te slaan op de 29.000 vierkante meter metende terminal in Doesburg. Schepen tot een lengte van 110 meter, klasse Va (200 TEU), kunnen Container Terminal Doesburg aandoen.
Dankzij de ligging direct aan de IJssel kunnen de schepen vier lagen hoog in Doesburg komen. Verwacht wordt dat Doesburg daarmee ook een hub kan worden voor de schepen onderweg naar de terminals in Hengelo en Almelo, omdat op het Twentekanaal niet hoger dan twee lagen kan worden gevaren.
De plannen voor een terminal in Doesburg stammen al van 1989. De ontwikkeling ervan heeft lang stilgelegen vanwege de overstromingen van de grote rivieren medio jaren negentig. Begin deze eeuw leefden de plannen op, vooral nadat de broers Machiel en Harm het vaandel overnamen van hun vader Jan en oom Gerard, als de vierde generatie Roelofsen. Bij het honderdjarig bestaan kreeg het bedrijf het predicaat ‘koninklijk’. Het bedrijf groeide de laatste tien jaar van 250 medewerkers naar bijna duizend, verzorgt behalve weg- en (binnenkort) watervervoer ook luchtvracht en is wereldwijd actief vanuit de logistieke hotspot Doesburg. Met de vestiging van de terminal zetten ze die plaats ook op de binnenvaartkaart.
De gebroeders Harm en Machiel Roelofsen en gedeputeerde Conny Bieze.