Het CBRB inventariseert welke typen vlamkerende roosters tankschepen aan boord hebben. Binnenkort behandelt het ADN Safety Comité in Genève namelijk een voorstel om stoffen anders in te delen op basis van explosieveiligheid. Dat lijkt op een versoepeling, maar kan gevolgen hebben voor schepen en extra investeringen vergen, vermoedt het CBRB.
De afgelopen tijd heeft de Wasserschutzpolizei controles uitgevoerd op Nederlandse schepen. Bij het CBRB zijn klachten binnengekomen dat de politie met zogeheten Mängelberichte aangeeft dat er tekortkomingen aangetroffen zijn bij de vlamkerende roosters van de ontluchtingen van de kofferdammen. Die zouden niet aan de eisen voldoen of documenten zouden ontbreken. Scheepeigenaren krijgen dan 4 weken om de gebreken te verhelpen.
Certificaat van Goedkeuring
HET CBRB vindt dat de Wasserschutzpolizei het geldige Certificaat van Goedkeuring van een schip moet accepteren “als voldoende bewijs dat de vlamkerende inrichtingen voldoen aan de beschreven voorschriften”. De organisatie heeft een brief gestuurd waarbij zij met klem verzoekt interpretatiezaken via het ADN-comité in Genève af te handelen.
Ook Lloyd’s Register is van mening dat er geen aparte certificaten aan boord hoeven te zijn voor de vlamkerende roosters. Het klassebureau stelt dat het Certificaat van Goedkeuring als afdoend bewijs dient “dat het schip ten tijde van de keuring volledig aan de eisen van het ADN voldeed. Dit geldt dus ook voor aparte onderdelen.”