Zondagmorgen 14 februari om 6 uur voer het met 1.025 ton schroot geladen ms Marlesri van schipper Ahrend Visser uit het Duisburgse Havenkanaal de Rijn op richting Moezel. Het was hoog water en er stond veel stroom. Omdat het schip kort langs de bovenpunt van de monding voer, raakte het iets dat door het hoge water onder water was komen staan. Daardoor werd de voorkant bij de voormachinekamer lek gevaren.
De schipper zette twee pompen bij en daardoor was er geen risico van zinken. Het gebeurde om 06.10 uur en om 08.00 uur belde hij de verzekering. Die stuurden een duiker. Om 08.30 uur arriveerde een blusboot. Het personeel daarvan hing een reddingskleed voor het lek.
4 kleine gaten
“Dat was niet nodig”, aldus de schipper. “Die twee pompen konden het gemakkelijk aan. Anders had ik er nog wel een flinke pomp bij gezet.”
Het kleed moest weer verwijderd worden toen rond 10 uur de duiker arriveerde, die al spoedig met behulp van krachtig 2-componenten-vulmiddel de 4 kleine gaten in de scheepshuid had gedicht.
“We moesten nog 24 uur wachten om het spul uit te laten harden, en daarna vertrokken we richting Moezel. Sindsdien zijn we weer waterdicht”, aldus Ahrend Visser, die hiermee reageert op het verhaal dat in de Duitse pers was verschenen over dit voorval. “Alsof die blusboot ons had gered. Daar was geen sprake van. We konden het gemakkelijk aan.”