In Bazel start binnenkort de uitvoering van het Actieplan Scheepvaart, een bundeling van maatregelen om de zuidelijke havens (Birsfelden en Muttenz) beter bereikbaar te maken voor de binnenvaart.
Daartoe moet de vaargeul 30 centimeter worden verdiept, tot 3,50 meter. Om de zuidelijke havens ook voor duwverbanden tot 5.000 ton toegankelijk te maken, laat het Havenbedrijf voor 4 miljoen Zwitserse frank een nieuwe sleep- en duwboot bouwen: de Wild Maa. Die gaat vanaf eind dit jaar de huidige boten (Lai da Tuma en Vogel Gryff) vervangen.
De Wild Maa is speciaal gebouwd om de doorgang van de Rijn in Bazel te passeren. Hij kan grote schepen duwen en slepen tot een pegelstand van 790 centimeter. Nog tot eind 2016 besteedt het Havenbedrijf deze werkzaamheden uit aan de eigenaren van de Lai da Tuma en de Vogel Gryff. Dat contract wordt niet verlengd.
Verkeerscentrale
Ook de loodsdiensten in Bazel worden vanaf begin volgend jaar niet meer door een derde partij maar door het Havenbedrijf zelf uitgevoerd. In combinatie met de nieuwe Wild Maa biedt dit synergiemogelijkheden. Verder worden de openingstijden van de verkeerscentrale uitgebreid met het weekend.
In november 2015 zijn ook de plannen voor het project Zuidelijke Verbinding Havenspoor ingediend. Het gaat om een tweede spoorverbinding naar het industrieterrein Schweizerhalle en het rangeerstation Muttenz.
foto: Havenbedrijf Bazel-Manfred Richter/vision on wings