Chemiebedrijf Evonik gaat een grote hoeveelheid lading van de weg naar de vaarwegen en het spoor verschuiven. Dat heeft logistiek dienstverlener Kukla bekend gemaakt, die het multimodale concept samen met Evonik en het Duitse promotiecentrum voor kust- en binnenvaart (SPC) heeft opgesteld.
Het gaat om transporten tussen Krefeld en Alicante in Spanje. De route van 1.900 kilometer werd tot nu toe volledig met de vrachtwagen afgelegd. Nu komen er alleen op het laatste stuk van 130 kilometer nog vrachtwagens aan te pas. De jaarlijkse CO2-besparing bedraagt 933 ton.
Binnenschepen
In Krefeld vertrekken binnenschepen met de lading naar Rotterdam. Vervolgens gaat het per kustschip verder naar Bilbao. Daar neemt de trein het over richting Valencia. Evonik kiest voor deze oplossing omdat er genoeg vervoerscapaciteit is en omdat de vrachtprijzen stabieler zijn dan die van het Spaanse wegvervoer.
Het multimodale transport duurt langer dan zuiver wegvervoer, maar daar heeft men iets op gevonden. Op het station van Valencia wordt een buffer opgebouwd die regelmatig vanuit Krefeld bevoorraad wordt. Vanuit de buffer kan de eindklant heel flexibel bediend worden. Op termijn wil Evonik nog meer lading overhevelen naar het water en het spoor.