De sluizen bij de kanaalbrug in Maagdenburg, het bekende Wasserstraßenkreuz, worden voortaan op afstand bediend. Tijdens de realisatie van het project, dat vier jaar duurde, hoefde de binnenvaart bij de sluis Rothensee slechts 1 week te worden gestremd.
In 2011 startte de ombouw van de bedieningscentrales aan de sluizen Rothensee en Hohenwarthe. Vanuit die centrales worden nu de sluizen Rothensee, Hohenwarthe, Niegripp en de laagwatersluis in het verbindingskanaal Rothensee bediend. Ook de bediening van de verkeerslichten op de kanaalbrug over de Elbe is in het systeem opgenomen. De lichten zorgen ervoor dat binnenschepen afwisselend in 1 richting de brug kunnen passeren.
Complex
De werkzaamheden kostten 1,85 miljoen euro en waren zeer complex. De nieuwe besturingstechnologie is gekoppeld met de video-installaties en verlichting op de sluizen. De volledige sluisbediening is geïntegreerd in het communicatiesysteem van de Duitse vaarwegbeheerder.
Een mijlpaal was de integratie van de laagwatersluis, die eind 2013 voor de binnenvaart werd opengesteld. Het is de eerste sluis in Maagdenburg die volledig voor afstandsbediening is ontworpen. Op de sluis zelf staat alleen nog een kleine noodbediening. Het systeem is redundant, waardoor de sluis ook in werking blijft als het communicatienetwerk uitvalt.
De nieuwe besturing is gerealiseerd in lopend bedrijf. De binnenvaart heeft er nauwelijks last van gehad. Slechts 1 week konden in de sluis Rothensee geen schepen worden geschut.