De NVLB adviseert opdrachtgevers in de bouw en bouwaannemers om rekening te houden met prijsverhogingen op grondstoffen als gevolg van duurder vervoer door de binnenvaart. Dat is volgens de Nederlandse Vereniging van Leveranciers van Bouwgrondstoffen het gevolg van de langdurige lage waterstand. ‘Dit jaar kampt de Rijn met de langst aaneengesloten laagwaterperiode sinds 40 jaar.’
Om de kosten van de extra transportkosten te kunnen afdekken, kennen leveranciers van bouwgrondstoffen in hun algemene voorwaarden een laagwatertoeslag. Die is voor elke leverancier verschillend. ‘Stel dat een leverancier met een afnemer een laagwatertoeslag van 10 % van de koopprijs per 10 cm beneden Kaub overeenkomt, beloopt de laagwatertoeslag, in het voorbeeld van de peilschaal bij Kaub, 98 % van de koopprijs. De extreem lage waterstand maakt de aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn dus duur.’
Weerstand
De laagwatertoeslag is weliswaar contractueel vastgelegd voor het transport van de bouwgrondstoffen. Maar veel leveranciers stuiten op toenemende weerstand bij hun afnemers.
‘De waterstand van de Rijn is al een lange periode behoorlijk laag en zakt steeds verder’, aldus de NVLB. ‘De afgelopen weken is de waterstand op de Rijn echter extreem laag en dat heeft grote gevolgen voor de kosten van het transport van bouwgrondstoffen per binnenvaart.’
Leverzekerheid in het gedrang
De leverzekerheid komt ook in het gedrang, vreest de brancheorganisatie. ‘De binnenvaartschepen kunnen door de lage waterstand de bestemmingen veelal maar half afgeladen bereiken. Voor het vervoer van dezelfde hoeveelheid bouwgrondstoffen zijn daarom meer schepen nodig. De belangrijkste taak van de leveranciers om voldoende schepen te vinden en er voor te zorgen dat hun klanten niet zonder materiaal komen te zitten, de leverzekerheid, staat daarmee sterk onder druk.’
De NVLB verwacht op korte termijn geen verbetering. ‘Dat er momenteel echt sprake is van laag water op de Rijn, blijkt wel uit de gegevens van de peilschaal (Pegel) bij Kaub, want die stond maandagochtend 26 oktober 2015 op 82 cm met een vallende tendens. Dit is 98 cm lager dan de gemiddelde waterstand van 180 cm.’