Een klasse II-koppelverband voer maandag 26 oktober van Veghel naar de Beatrixhaven in Eindhoven. Het ms Eros is speciaal verlengd tot koppelverband Eros/Eros II van 110 meter lang. Een opvallende verschijning op dat deel van de Zuid-Willemsvaart, op het Wilhelminakanaal en op het Beatrixkanaal.
Het was tevens de eerste keer dat in de sluizen 4, 5 en 6 – opgeknapt en verruimd tussen 2004 en 2010 – een schip werd geschut dat precies paste. En het ging voorbeeldig. Schipper en eigenaar Stefan Buil stuurde het schip geroutineerd langs de kunstwerken op de kanalen in Zuid-Oost Brabant.
Aan boord waren niet alleen zijn vrouw en zijn broer – Ronald Buil had zijn Dortmunder Navata op de Rijn stilgelegd om zijn broer te helpen op deze historische dag – maar ook een klein gezelschap deskundigen van Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant, om te zien welke verbeteringen wellicht nog nodig zijn in de vaarweg. Ook Janneke Gramberg van de stichting BERZOB/MCA Brabant voer mee, betrokken als beide organisaties zijn bij de verbeteringen van de vaarweg in Brabant.
Bijna klasse III
‘De vaarweg was klasse II, er zijn zoveel mogelijk knelpunten weggenomen, en nu zou ik het omschrijven als klasse II Plus’, legt Sjef de Wit uit. Hij is projectleider Goederenvervoer bij de afdeling Verkeer & Vervoer van de Provincie.
‘Het is bijna klasse III’, zegt Pascal Weerts, adviseur Scheepvaart bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, District Midden. ‘Het is gewoon maatwerk geweest, inspelend op waar behoefte aan was.’ Hij vaart mee om “de vaarweggebruiker beter te leren kennen”. ‘Dat doe ik wel vaker, hoewel het de eerste keer is dat ik op de Zuid-Willemsvaart vaar.’
Het doel daarvan is om te peilen wat de behoefte is van de scheepvaart, zodat Rijkswaterstaat daarop kan inspelen. Zolang er financiën voor zijn. ‘Maar als je als scheepvaart niet aangeeft wat je wilt, dan gebeurt er helemaal niets. We luisteren naar de wensen van de binnenvaart, maar reken er niet op dat het de volgende week is geregeld. Je spreekt al snel van termijnen van vijf jaar.’
Beter Benutten
Naast het opknappen van de sluizen 4, 5 en 6 – ze stonden voor 2004 op instorten – heeft het programma Beter Benutten van Rijkswaterstaat sinds 2011 veel goed gedaan voor de vaarweg. Deel I van dat programma loopt binnenkort af, maar er komt een deel II.
Sven Weijers, adviseur Scheepvaart bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland: ‘Alle verbeteringen zijn een gevolg van de visie op de vaarwegen in 2004, dat gelijk viel met de verkenning van BERZOB.’
Sjef de Wit gaat nog wat verder terug: ‘Koning Willem kan tevreden zijn over zijn visie op de vaarwegen uit 1826, toen dit naar hem vernoemde kanaal werd gegraven. Zelfs nu in de 21e eeuw heeft het nog een functie.’