De overslag in de Rotterdamse haven is de eerste 9 maanden van dit jaar met 5,4% toegenomen. Die groei is vrijwel volledig te danken aan de toename van ruwe olie en olieproducten. De meeste andere goederensoorten werden in vergelijkbare hoeveelheden overgeslagen als vorig jaar.
‘Omdat olie ongeveer de helft van de overslag uitmaakt komt de haven op een mooi groeicijfer uit’, zegt Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam. ‘De droge bulk is doorgaans een vrij stabiele sector, maar op dit moment blijft de overslag van ijzererts en agribulk wat achter. In de containersector zijn de groeimogelijkheden op dit moment nog beperkt, omdat de nieuwe terminals nog niet op volle snelheid draaien.’
Lage olieprijs stuwt overslag op
De overslag van ruwe olie nam 8,5% toe. Belangrijkste oorzaak is de lage olieprijs die zorgt voor goede marges waardoor de raffinaderijen meer ruwe olie verwerken dan vorig jaar. Dit geldt niet alleen voor de vijf raffinaderijen in Rotterdam en de vijf in Duitsland, Antwerpen en Vlissingen die vanuit Rotterdam bevoorraad worden, maar ook die in Rusland. Vooral de laatste produceren relatief veel stookolie die via Rotterdam verscheept wordt naar het Verre Oosten. Dit is de belangrijkste oorzaak waarom de overslag van olieproducten met 22,1% toenam.
De overslag van LNG verdubbelde bijna. Doordat de gasprijzen in Azië flink zijn gedaald en nu vergelijkbaar zijn met die in Europa, neemt de aanvoer hier toe. Absoluut gezien is de omvang van de LNG-overslag nog beperkt. Het overig nat massagoed daalde 1,2%. In totaal werd 12,5% meer nat massagoed overgeslagen.
Daling bij agribulk door goede oogsten
In het droog massagoed is over de hele linie een licht dalende lijn te zien. De overslag van agribulk daalde 11,7% doordat de oogsten in Europa dit jaar goed zijn en er dus minder ingevoerd wordt.
De overslag van kolen bleef op gelijk niveau, die van ertsen en schroot daalde 2%. Oorzaak is dat de Duitse staalproductie nog niet echt toeneemt en Europa staal uit China importeert via Zuid-Europese havens. In totaal werd 3,1% minder droog massagoed overgeslagen.
Maasvlakte 2
De overslag van containers lag de eerste negen maanden gemeten in TEU’s 1,0% boven het niveau van vorig jaar. In tonnen was de overslag vrijwel gelijk (+0,2%). Oorzaken zijn de lagere Chinese export, vertraging van de groei van opkomende economieën zoals Brazilië, en de verslechtering van de Russische economie, waardoor er minder doorvoer van containers (shortsea- en feederverkeer) naar die regio is.
De nieuwe terminals op Maasvlakte 2 draaien nog niet op voldoende snelheid om grote volumes af te kunnen handelen. De containerterminals op Maasvlakte 1 kennen een hoge bezettingsgraad. De groei is daardoor op dit moment beperkt, aldus het Havenbedrijf.
Binnen de containersector is wel een toename te zien bij het (shortsea-)verkeer naar de Britse eilanden. Dat heeft te maken met de sterke Britse economie. Dat, gecombineerd met stakingen bij ferrymaatschappijen in Calais en problemen met de Kanaaltunnel, is ook de reden dat het roro-verkeer over de Noordzee met 11,4% is toegenomen. Het overig stukgoed daalde 7,6%. Breakbulk (roll on/roll off en overig stukgoed samen) nam in totaal 6,9% toe.