Vlak voor het zomerreces heeft de Tweede Kamer met ruime meerderheid een motie aangenomen die minister Schultz van Haegen oproept om haar best te doen onnodige technische voorschriften voor binnenschepen af te schaffen.
De motie was ingediend door Farshad Bashir van de SP. Hij had al eerder bij de minister van Infrastructuur & Milieu aangedrongen om zich in te zetten voor vermindering van de ROSR-voorschriften. Nu het CESNI-comité is opgericht om een uniforme standaard te ontwikkelen voor CCR en Europese Unie, is dat voor Bashir opnieuw aanleiding Schultz van Haegen te vragen een voortrekkersrol op te pakken. Om te voorkomen dat nadelige regelgeving blijft bestaan of er zelfs nieuwe bijkomt bij de vernieuwing van de EU richtlijn 2006/87/EG.
De aangenomen motie luidt:
Constaterende dat op termijn ook de ROSR-eisen van de CCR op termijn een verwijzing zullen krijgen naar deze nieuwe EU richtlijn;
– overwegende dat het stellen van de vele nieuwbouweisen aan bestaande schepen een ernstige aanslag is op de diversiteit van de Nederlandse binnenvaartvloot;
– overwegende dat het terugdringen van de regeldruk waaronder een forse vermindering van het aantal ROSR-eisen noodzakelijk is voor de binnenvaartsector;
– verzoekt de regering om een voortrekkersrol te bekleden zowel binnen het CCR als de CESNI in het schrappen van onnodige technische voorschriften aan binnenvaartschepen en de Kamer halfjaarlijks te informeren over de vorderingen op dit vlak.