Na een zeereis van ruim twee maanden zijn vanochtend drie nieuwe reuzenkranen vanuit Shanghai gearriveerd op de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte. De kranen hebben een hijshoogte van 50 meter onder de spreader en een reikwijdte van 24 containers breed.
Daarmee kunnen de nieuwe kranen de allergrootste containerschepen (van 20.000 TEU en groter) te behandelen. Bovendien zijn ze ingericht om vanuit de Proces Control Room op afstand door kraanmachinisten te worden bediend. Met deze investering breidt ECT de faciliteiten verder uit om de Ultra Large Container Ships (ULCS’s) te behandelen. Afgelopen jaar nam ECT al vijf van dergelijke kranen in gebruik.
Investeringsprogramma
De drie nieuwe kranen zijn onderdeel van een groot investeringsprogramma op de ECT Delta Terminal. Vorig jaar werd naast de genoemde vijf nieuwe kranen ook geïnvesteerd in hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), stapelkranen (ASC’s), operationele systemen en de verbreding van de Amazonehaven.
De ECT Delta Terminal was bij de opening in 1993 de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld. Met de opening van de Euromax Terminal Rotterdam in 2008 werd de volgende generatie automatische terminal geïntroduceerd. Per week behandelt ECT zo’n 36 deepsea-schepen, 170 feederschepen en bijna 500 binnenvaartschepen aan zijn kades. Daarnaast worden nog 120 treinen en 22.000 trucks gelost en geladen.
Op afstand bedienen
‘Door continu te blijven investeren is de ECT Delta Terminal nog net zo modern en vooroplopend als ruim 20 jaar geleden’, aldus het bedrijf. Sinds begin juni wordt een kadekraan op de zogenoemde ULCS-kade aan de zuidzijde van de terminal bij wijze van test op afstand bediend.
.