Met een uitgebreide delegatie bezochten vier provincievertegenwoordigingen van de ChristenUnie gezamenlijk het sluizencomplex Kornwerderzand. Onderweg deed de delegatie uit Overijssel, Flevoland, Friesland en Noord-Holland twee scheepsbouwbedrijven en het havenbedrijf in Urk aan.
De bedrijven waren volstrekt duidelijk: ‘De sluis bij Kornwerderzand is te klein en de vaargeul is te ondiep voor veel boten die hedendaags in gebruik zijn.’ ‘Het kost Nederland geld en de werkgelegenheid wordt afgeremd.’
De Haagse overheid weet van het probleem maar wil de sluis niet vóór 2050 verbreden. Onbegrijpelijk, vinden de CU-vertegenwoordigers uit de vier provincies. ‘Vanuit de Provinciale Staten proberen de bestuurders de werkgelegenheid te stimuleren en dan kan het niet zo zijn dat vanuit Den Haag de noodzakelijke medewerking niet wordt verleend.’
Te smal en te ondiep
De belangen zijn groot, vindt de ChristenUnie. ‘Het gaat om de binnenscheepvaart in de diverse regio’s, de verkoop van steeds grote zeer luxe boten aan het buitenland, die in bijvoorbeeld Lemmer of Vollenhove worden gebouwd, de visserij van Urk en vrachtvervoer van en naar Lelystad. Al die schepen moeten, willen ze hun klant bereiken of de reis maken die voor in- en export van groot belang zijn, door de vaargeulen en uiteindelijk de sluis.’
‘Die is nu te smal en te ondiep voor uitbreiding van nu al bestaande vaartuigen. Uitbreiding van de sluis, die trouwens al aan vervanging toe is, zal leiden tot grotere werkgelegenheid.’
Samen optrekken
De ChristenUnie wilde met het brede bezoek benadrukken dat samen optrekken voor de verbreding en verdieping van de sluizen van regionale en nationaal economische betekenis is. De provinciale lijsttrekkers en statenkandidaten van de ChristenUnie in Overijssel, Flevoland, Friesland en Noord-Holland namen aan dit programma deel. Ook de eurofractie van de ChristenUnie was vertegenwoordigd. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber, die niet aanwezig kon zijn, liet weten de gezamenlijke inzet voor Kornwerderzand te steunen. Zij heeft hierover in 2014 al een pleidooi gevoerd in de Tweede Kamer tijdens het debat over de infrastructuur. Carla Dik wees de minister toenop het belang van de economie en werkgelegenheid van de maritieme sector rond het IJsselmeer.