Wanneer je als klein bedrijf vier identieke sleephopperzuigers zoals deze Freeway voor de Koninklijke Boskalis Westminster NV mag bouwen omdat er onder andere in 45 minuten 4.500 cbm in de beun zit en dat in een half uur over de steven kan rainbowen of via de bodemkleppen in luttele seconden lossen en qua duurzaamheid, brandstofverbruik, minimale service alsook in vervangingstijd kampioen blijkt ofwel met acht bemanningsleden functioneert, is een stevig succes!
Het bedrijf heet HAL Maritiem BV, wat overigens niets met de roemruchte rederij van doen heeft maar alles met Wim den Herder, Gerard Admiraal, Peter Loose en Pieter Maljaars die met zijn achternaam zorgt dat de bedrijfsnaam maritiem gerelateerd blijft. Naast de gerenommeerde onderaannemers is SWB L.J. Boer te Sliedrecht letterlijk “ingelast” bij dit succes. Met name met de gecompliceerde, niettemin slim vereenvoudigde hydraulische installatie van de hopperzuiger Freeway heeft SWB een prestatie neergezet.
Routine na vier dezelfde schepen? Dat vragen we Michel Mouthaan van SWB. ‘Voor ons is routine de juiste persoon op de juiste plaats. Als je te maken krijgt met twee 1825 kW sterke Caterpillars op één Stork-tandwielkast voor de perspomp, moet je nooit denken: Dat is makkelijk! Projecten van Boskalis zijn groot en technisch, die kunnen alleen worden gerealiseerd met vakgedreven medewerkers.’
‘We zijn erg blij met dergelijke projecten, onze medewerkers kunnen er hun specialiteit op los laten. Niettemin blijft reparatie onze core business. Klanten moeten niet denken dat de Freeway al onze capaciteit bezet. Klanten met een haastklus pakken we direct aan, dat zijn we gewend.’
Dok verlengen
‘Gelukkig is er voortdurend reparatie of zijn we bijvoorbeeld bezig met het plaatsen van katalysatoren. Binnenkort starten we zelfs een nieuwbouw waar zo’n 450 ton staal in wordt verwerkt. Een van onze dokken van 45 x 20 meter verlengen we met 5 meter om schepen comfortabeler droog te zetten en beter met roerinstallaties uit de weg te kunnen.’ Met of zonder inspectie werkt SWB L.J. Boer met klasse!
Voor de afbouw van de Freeway gaf Wim den Herder van HAL-Maritiem BV het vertrouwen onder andere aan SWB, GC Cladparts voor de leidingen en El-Tec voor installatie van het elektrisch systeem.
Techniek tussen boeg en spiegel
Het casco met afmetingen van 90 x 19 x 8,25 meter werd uitbesteed aan Scheepswerf Shipkits, die vervolgens het casco in Polen liet bouwen. Opnieuw is er veel aandacht aan het energie- en management van zowel het schip als het baggerproces gegeven.
‘Met techniek gaan we van het principe uit dat een hopper efficiënt zijn werk moet doen en dingen niet gecompliceerder maken als nodig. Immers prijstechnisch moet zo’n schip concurreren op een wereldwijde markt. Daarbij moet ook de bouwprijs binnen het budget blijven. Voor begeleiding en het casco zo compleet mogelijk te maken tot afbouw, zijn we in shifts toch al gauw een maand of zes aan de werf.’
Is dat nodig na drie identieke schepen? ‘Techniek verandert constant. Ook op dit schip zijn er kleine onvolkomenheden uitgefilterd. Daarbij voorkomt Wim den Herder met zijn drive voor perfectie dat we achteroverleunen.’
‘Ook zo’n werf pakt het goed op. Door te praten met de werfmedewerkers en onderaannemers kom je soms tot mooie dingen. Soms moet je ook voet bij stuk houden, zo kom je tot resultaat’, filosofeert Gerard Admiraal.
Ook de door Pon geleverde elf Caterpillar-motoren, totaal 9.472 kW, en overige zware equipment zijn aan boord gekraand door SWB. Daarna lag de koers voor inbouw evenals het monteren van de 30 meter lange zuigarm – made by Damen – op Sliedrecht. Voordat de Freeway het zeegat uitvaart, krijgt hij bij Damen Shiprepair Pernis nog een extra laag anti-fauling.
Slijtvastheid van Fedur
Aan alle grijze leidingen op de Freeway hangt het label van GC Clad Parts Zierikzee. De 900 millimeter diameter pers- en zuigleidingen hebben een dubbele huid van 12 milllimeter staal en 15 millimeter binnenwand van Fedur-materiaal. Door de combinatie van warm persen en de extreme slijtvastheid van Fedur kan de levensduur tot vijf maal verlengd worden in vergelijking met conventionele leidingen. Bijkomend voordeel is aanzienlijk minder gewicht.
Marotechniek Zutphen is een betrouwbare partner met meer dan 25 jaar evaring in lieren, baggerpompaandrijvingen, mechanische en elektrische aandrijftechniek, besturingen en speciaal oplossingen voor de bagger-, maritieme, offshore en industriële sector. Aan boord van de Freeway leverde Marotechniek twee stuks elektrische “pilot ladder lieren”.
Marotechniek levert componenten maar ook complete installaties inclusief besturing, software en/of baggerautomatisering op turnkey- basis.