De Nederlandse scheepswerf Made B.V. bouwt in opdracht van het Antwerpse Havenbedrijf een nieuwe peilboot. Het huidige peilvaartuig is al sinds 1980 in dienst en is toe aan vervanging. De nieuwe boot zal ruimer zijn en wordt uitgerust met de modernste meetapparatuur zodat de peilingen gedetailleerder, sneller en efficiënter kunnen gebeuren. De aanschaf kost iets meer dan 3 miljoen euro.
De hele Antwerpse haven en de commerciële ligplaatsen op de Schelde worden twee keer per jaar gepeild. Die gegevens zijn van essentieel belang voor de diepgang van de Schelde en de tijgebonden zonesn. Daarnaast wordt de peilboot onder meer ingezet bij uitgevoerde baggerwerken, het zichtbaar maken van voorwerpen die hinderlijk kunnen zijn voor de scheepvaart en het nemen van water- en slibstalen.
Ervaring
Het huidige vaartuig is een omgebouwd werkschip met een takenpakket dat sinds 1980 aanzienlijk is uitgebreid. Er is momenteel niet meer voldoende ruimte om de gebruikte apparatuur uit te breiden en te moderniseren. Het Havenbedrijf besloot daarom op zoek te gaan naar een leverancier van een beproefd hydrografisch vaartuig waardoor sterk bespaard kon worden op de ontwikkelingskosten.
(foto GHA)
Na een onderhandelingsprocedure werd de opdracht gegund aan de Nederlandse Scheepswerf Made. Die heeft ervaring en bouwde eerder twee soortgelijke vaartuigen voor Havenbedrijf Rotterdam. ‘
Deze vaartuigen beantwoorden het meest aan de gewenste inzetbaarheid en ecologische eisen’, aldus het Antwerpse Havenbedrijf. ‘Zo zal het schip gebouwd worden met milieuvriendelijke en recycleerbare materialen. In tegenstelling tot het vroegere peilvlet zal de verwerking van de peilgegevens volledig aan boord kunnen gebeuren zodat er een minimale behoefte is aan werkplekken aan wal.’
Het Havenbedrijf verwacht het nieuwe schip eind april in gebruik te kunnen nemen.