Vandaag (14 augustus) is de voorbereiding begonnen van de berging van het bij Basel gekapseisde baggerschip GMS Merlin van Schweizer Wasserbau AG. Die berging zal in drie fasen geschieden en verwacht wordt dat het de rest van de maand augustus zal duren.
Het schip Lai da Tuma ligt tegen de Merlin en zekert het in de sterke stroming van de Rijn op die plek. De scheepvaartautoriteit Schweizerischen Rheinhäfen heeft vandaag na bestudering van de bergingsplannen toestemming gegeven voor de berging van het schip dat dichtbij het Dreiländereck ligt.
Op 4 augustus kapseisde de Merlin en sinds 5 augustus is het scheepvaartverkeer op de Rijn daar langs alleen in één richting mogelijk. Het verkeer ter plekke wordt geregeld tussen Basel en Birsfelden.
In verband met de hoge waterstand en de daarmee gepaard gaande sterke stroming moeten speciale voorzieningen worden getroffen om de veiligheid te garanderen, onder andere de stabilisering van het schip. Om dat te kunnen realiseren, kost de berging extra tijd. De eigenlijke berging zal niet voor 21 augustus plaatsvinden, pas nadat pontons rondom zijn bevestigd. Met een drijvende kraan wordt het schip gekanteld, rechtgezet en uiteindelijk aan wal gebracht. Eind augustus wordt het naar een werf gebracht.