Het koppelverband Eiger Nordwand van Danser Group uit Sliedrecht bunkerde 29 juli 17 ton LNG aan kaai 526. Dit was de eerste bunkering in Antwerpen voor een riviercontainerschip. De brandstof werd geleverd door GDF SUEZ en aangevoerd door een truck van Schenk Transport.
Begin dit jaar is het bunkeren van LNG opgenomen in de Antwerpse havenpolitieverordening met de regelgeving die nodig is voor het truck-to-ship, ship-to-ship en terminal-to-ship bunkeren. Voor zee- en binnenvaart wordt terminal-to-ship eerst mogelijk in 2016.
Volgens Werner Weijts van het Havenbedrijf Antwerpen – bij deze eerste bunkering met collega’s aanwezig ter controle en begeleiding – blijft de gemeente zich actief inzetten om deze milieuvriendelijke brandstof te ondersteunen en derhalve de logistieke keten te verduurzamen.
Het koppelverband Eiger Nordwand van Danser Group is door Koedood Dieselservice in nauwe samenwerking met Wärtsilä gehermotoriseerd met Wärtsilä Dual Fuel-motoren. Hiertoe is het schip uitgerust met een 60 cbm grote LNG-tank van Cryonorm, waarmee een rondreis Antwerpen-Basel royaal kan worden gemaakt.
Met dit eerste ombouwproject van een binnenvaartschip naar LNG is Danser Group voorloper in de stijgende vraag naar schoner transport in Europa. Binnenkort worden op de Eiger Norwand metingen verricht voor exacte emissiegegevens, die in De Binnenvaartkrant worden bekendgemaakt.
Dual fuel
LNG verliest zijn complexiteit en claimt een hoofdrol voor de toekomst! LNG is niets anders dan min 162 graden aardgas. In deze vorm is het vloeibaar en heeft het een 600 maal kleiner volume dan de gasvorm.
Honderd procent LNG ontsteekt niet. Motoren die puur op gas draaien hebben een elektrische ontsteking. De 5 tot 2 procent gasolie (dual fuel) zorgt bij de Wärtsilä-motoren voor ontsteking. Ook behoudt de motor hierdoor zijn dieselcurve (koppel en responstijd), noodzakelijk bij veelvuldige manoeuvres. LNG als brandstof levert significant minder uitstoot van CO2, NOx en fijnstof op.
50-punten-checklist
De bunkerchecklists helpen het leveren van LNG veilig en efficiënt te laten verlopen. De eerste checklist betreft veiligheid/regelgeving tussen havenautoriteit, kapitein en chauffeur van de leverantietruck. De tweede checklist is meer bepalend voor de bemanning.
Michel Zevenbergen van Transafe was door walkapitein Ad Schroot gevraagd aanwezig te zijn om bij deze eerste bunkering in Antwerpen de 50-punten-checklist af te vinken. Schroot: ‘Als Danser Group hebben we een goede relatie met de haven Antwerpen. Ons is er alles aan gelegen om veilig en overeenkomstig procedure te werken. In goed overleg met alle betrokkenen maakt daarnaast je kennis een flinke slag.’
Een paar dingen in de checklist zijn bijvoorbeeld het certificaat voor de LNG-kwaliteit, gasdichte portofoons, melden op kanaal 18, speciale kleding en handschoenen, 25 meter cirkel verboden gebied tijdens het laden, bunkerwacht, telefoon uit, niet roken en natuurlijk goed afmeren!
(Johan de Witte)
De Eiger aan de LNG-voeding (navelstreng). (foto Johan de Witte)