Bouw een multifunctionele waterkering in de Westerschelde. Dat idee staat centraal op een Nederlands-Vlaams congres dat 2 oktober wordt gehouden bij Neeltje Jans op de Oosterscheldekering.
Deze Westerscheldepoort moet voor een veilige afsluiting zorgen in de monding van de Westerschelde. Naast bescherming van het achterland zou de waterkering een multifunctioneel karakter moeten krijgen: zoals een buitengaatse containerterminal voor transshipment. Voor de beloofde ‘vrije doorvaart’ is een complex met vier zeesluizen voor nodig.
Stijging zeewaterspiegel
Tijdens Schelde Delta Expo, een combinatie van een congres en beurs georganiseerd door ESG Goes, wordt gediscussieerd over het samengaan van economische ontwikkelingen, de bescherming van het achterland en respect voor fauna en flora. Met de Westerscheldepoort hebben bedenker Rein van Vliet en de zijnen daar een voorzet voor een oplossing voor gegeven.
Want er doemen problemen op: de stijging van de zeewaterspiegel, de gevolgen van verdergaande verdiepingen van de Westerschelde, polders die onder water moeten worden gezet. De stad Antwerpen onderzoekt zelf ook de noodzaak en haalbaarheid van een waterkering.
Schrikbeeld
Voor de Antwerpse haven zijn de sluizen een schrikbeeld. Van Vliet betoogt dat er ook positieve kanten aan vastzitten. Zo zijn verdere sluispassages naar andere havens niet meer nodig; is er een einde aan wachttijden bij slecht tij en verbetert de nautische veiligheid.
Bovendien is in het ontwerp ruimte voor alternatieve energieopwekking door zon, wind en getijde. Er zijn mogelijkheden voor bedrijven, een jachthaven en een enorme buitengaatse containerterminal voor transhipment (capaciteit 10 tot 15 miljoen TEU per jaar). Daarvan zouden Antwerpen, Gent, Vlissingen, Terneuzen, Zeebrugge en Duinkerken profijt hebben.