- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBLN gaat 3 februari echt van start

BLN gaat 3 februari echt van start

- Advertentie -

Delen

De bouwfase is achter de rug. Vijf maanden na de ondertekening van de statuten is op maandag 3 februari de feestelijke inluiding van Binnenvaart Logistiek Nederland. Circa 250 leden en gasten praten die dag over hoe de sector zijn positie kan verbeteren en hoe alle schakels profiteren van een ketenbrede samenwerking.

‘Meer invloed hebben op je eigen situatie als binnenvaartondernemer en minder afhankelijk zijn van marktomstandigheden en onderscheidend voor opdrachtgevers.’ Dat is de inzet van BLN, aldus algemeen directeur Hester Duursema.

BLN-directeur Hester Duursema.

De nieuwe brancheorganisatie is ontstaan uit BBU, Koninklijke Schuttevaer en een groep Varende Ondernemers van het CBRB. Hester Duursema heeft het transitieproces naar de binnenvaartkoepel, op gang gebracht door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, van nabij meegemaakt. Ze was een van de naaste adviseurs van de voorzitter van het Transitiecomité, Arie Kraaijeveld.
Dat ze vertrouwen heeft dat het deze keer wél lukt met de lang gewenste binnenvaartbrede brancheorganisatie blijkt uit het feit dat ze ja zei toen ze als directeur werd gevraagd. Op 1 oktober begon ze.

Verandering in denken
‘De urgentie is de sector is nu groot genoeg. Men beseft dat de vertegenwoordiging anders, beter moet. We zijn er nog lang niet, maar de verandering in denken is al gaande. De noodzaak om samen te werken en ketenbreed te kijken is doorgedrongen. Op die manier kunnen binnenvaartondernemers hun afhankelijkheid verminderen en meer invloed uitoefenen op hun eigen marktpositie.’
De ketenbrede opzet is meteen ook een van de pijnpunten. Critici vinden dat vervoerders en logistiek dienstverleners (bevrachters) te veel tegenstrijdige belangen hebben. Die tegenstelling was ook een van de oorzaken waardoor het CBRB zich uiteindelijk toch niet aansloot bij BLN. Duursema wil vooral focussen op wat de verschillende ledengroepen verbindt – niet waarin ze verschillen. Zo’n ketenbrede belangenbehartiging is ook in andere branches tot stand gebracht.

‘Duursema-aanpak’
Het Startevent op 3 februari vindt plaats in LantarenVenster in Rotterdam. Er zijn diverse sprekers, onder wie minister Melanie Schultz van Haegen. Maar de leden en andere aanwezigen gaan ook zelf aan de slag, vertelt Duursema. ‘Met discussies over prikkelende stellingen – centraal en in deelgroepen. Zo willen we horen wat de leden zelf willen en hoe zij zien hoe we dat kunnen bereiken.’
Dat typeert de ‘Duursema-aanpak’. In 2013 promoveerde ze op strategisch leiderschap. Ze heeft uitgesproken ideeën over dit onderwerp en vertaalt die naar BLN: ‘Iedereen is verantwoordelijk. “Wij zijn BLN” is niet voor niets het motto. Medewerkers, bestuursleden én leden bepalen allemaal het succes. Je legt het niet van bovenaf op.’ Draagvlak wordt zodoende omgezet in kracht.

Op 5 september 2013 ondertekenden de oprichtende organisaties de statuten.

Binnen BLN zijn diverse ledengroepen actief, verdeeld naar type schip of type ondernemer. Het is een logische indeling: tankvaart, droge lading tot 86 meter, droge lading groter dan 86 meter, duwvaart, coöperaties, passagiersvaart en logistiek dienstverleners.
‘Het algemeen bestuur en de directie zijn er voor de algemene en overkoepelende zaken. De ledengroepen krijgen de ruimte om hun eigen visie te laten horen. Dus ook als ledenroepen het niet eens zijn, is daar ruimte voor.’

Taart
Uiteindelijk groeien ze dichter naar elkaar toe en verdwijnen tegenstellingen grotendeels, voorspelt Duursema. De gezamenlijke belangen wegen per slot van rekening zwaarder: het marktevenwicht en de ladingvolumes. ‘We kunnen beter met het wegvervoer concurreren dan met elkaar en zo de gehele taart groter maken, in plaats van ons richten op het vergroten van onze taartpunt.’
Zo’n 750 leden heeft BLN nu. ‘Los van de 2.500 leden van Koninklijke Schuttevaer.’ Ruim negentig scheepseigenaren hebben zich aangemeld als nieuw lid sinds de oprichting van BLN. Daar komen nog de circa 45 leden bij van de VEB, die als vereniging aansluit.

Lees het complete artikel in De Binnenvaartkrant van 28 januari 2014.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -