- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsJubilerende VBR in debat met CCR

Jubilerende VBR in debat met CCR

- Advertentie -

Delen

‘Oud, maar jong van hart en zeker niet versleten’, zei Jo Van Duynslaeger over de VBR, die tachtig jaar bestaat. Tijdens de jaarvergadering vrijdag 24 januari onderstreepte de VBR-voorzitter de goede samenwerking met de Federatie Belgische Binnenvaart en het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen. ‘Hierdoor kunnen wij dossiers op een hoger echelon bespreken en aankaarten.’

Met het oog op de Europese, federale en Vlaamse verkiezingen in mei maken de organisaties zich sterk voor heel wat punten. Daaronder een wetswijziging, waardoor de overschotten op de jaarrekening van het ITB terugvloeien naar de sector. Ook moeten de gewestelijke binnenvaartbevoegdheden in goed overleg met de sector worden geïmplementeerd. Verder staat een Europees verbod op varen tegen dumpingprijzen op het wensenlijstje.

Afscheid
Van Duynslaeger gaf een stand van zaken van het protocolakkoord dat de sector en de overheid na de acties in april 2013 afsloten. Er is weinig vooruitgang geboekt in het sociale luik van dat akkoord, dat loonkostenverlaging en de afschaffing van het verbod op interim-arbeid omvat. Ook maken de verenigingen zich zorgen over de beroepsopleiding: ‘Er worden steeds hogere eisen aan binnenvaartondernemers gesteld. Het onderwijs moet volgen. De binnenvaart heeft ook permanente bijscholing nodig.’

Vlnr: Marc De Decker, Gaston Pius, Hans van der Werf, Jo van Duynslaeger. (foto Sarah De Preter)

Het ledenaantal van de VBR is stabiel, maar volgens Van Duynslaeger mogen er best wat leden bij. Hij riep met name jongeren op zich aan te sluiten: ‘Sta niet alleen in het gangboord te jammeren, maar ga op een positieve manier in discussie met ons bestuur.’
VBR nam afscheid van nautisch-technisch adviseur Pierre Verberght. Zijn taken worden verdeeld over de andere bestuursleden en varende leden.

Pittige discussie
Gastspreker Hans van der Werf lichtte de “Visie 2018” van de CCR toe. Vervolgens ging hij in debat met de aanwezige schippers over de technische eisen die in 2015 van kracht zouden worden. Na protesten uit de sector onderzoekt de CCR of dit wel haalbaar is. ‘Als het ertoe leidt dat schepen ondergaan, schieten wij ons doel voorbij’, zei Van der Werf. ‘Het is niet de bedoeling om via technische maatregelen een vlootsanering toe te passen.’
In juni wil de CCR een besluit nemen. Te laat, oordeelden de VBR-leden, die er geen doekjes om wonden dat de eisen het einde betekenen voor veel kleine schepen. ‘Wij kunnen dit niet betalen. Wanneer gaat u wakker worden?’
Van der Werf zei tijdens de discussie dat de binnenvaart niet te lichtzinnig moet denken over haar veiligheids- en milieuprestaties. Ook moet de concurrentie met het wegvervoer, vooral in de kleinere scheepvaart, niet worden onderschat. En hoewel de Akte van Mannheim nog springlevend is, wordt de tolvrijheid op de Rijn volgens Van der Werf een steeds weerbarstiger kwestie. In Duitsland neemt het animo af om vanuit de heffing op het wegvervoer (Maut) ook vaarwegen te financieren. ‘De binnenvaart moet oppassen dat ze niet met een lege portefeuille komt te zitten.’

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -