- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsIs er een langetermijnvisie in zicht?

Is er een langetermijnvisie in zicht? [OPINIE]

- Advertentie -

Delen

‘Na jaren van ellende zijn er eindelijk weer wat goede berichten voor de binnenvaart.’ Dat schrijft Monique van Plateringen in een blog op de website van de Rabobank. Zij is daar Sectormanager Transport & Logistiek. ‘Het aanbod van vracht neemt toe en de prijzen stijgen. De vooruitzichten zijn broos, maar beter dan in het voorgaande jaar, en het optimisme neemt toe. Is het einde van de crisis in zicht?’

Ze signaleert tegelijkertijd negatieve ontwikkelingen ‘die ook in tijden van een hoog aanbod en goede prijzen aandacht vragen voor de langere termijn’.

Maar eerst de positieve: de aanleg van meerdere inland terminals op logistieke hotspots in Nederland, Maasvlakte 2 wordt in de tweede helft van dit jaar operationeel (45 procent van de containers moet over water naar het achterland) en de Betuwelijn gaat op de schop voor de Duitse aansluiting. ‘Dit kan op korte termijn een positieve uitwerking hebben op het ladingaanbod in de binnenvaart, maar kent ook een keerzijde. Als de werkzaamheden klaar zijn, neemt concurrentie vanuit die hoek weer toe.’
‘In Duitsland is de vraag naar kolen groot, maar ook andere deelmarkten daar trekken aan, gedreven door een grotere binnenlandse vraag. Na vele jaren van daling van het volume voorspelt de Rabobank in haar sectorprognoses dan ook een bescheiden groei voor de binnenvaart.’

Versnippering
Zorgen uit Van Plateringen over de structuur en organisatie van de binnenvaart. Het is een bekend geluid: ‘Door de grote versnippering en individualisme ontbreekt een professionele visie. Inzicht in ladingsstromen, de veranderingen in de wereldhandel en de gevolgen daarvan voor de binnenvaart zouden gekoppeld moeten worden aan een goede structuur waarin de capaciteit flexibel kan worden aangepast aan de vraag. De overcapaciteit, of reservecapaciteit, kan dan veel beter worden aangepast aan het aanbod. Dit is niet alleen goed voor de binnenvaartschippers door betere prijzen, maar ook voor verladers en bevrachters biedt dit continuïteit in de beschikbaarheid van vervoer. Samenwerking is daarbij een belangrijke factor.’

Duurzaamheid
‘Ook op het gebied van innovatie en verduurzaming wordt de voorsprong van de binnenvaart kleiner. Door de slechte situatie van de afgelopen jaren is er weinig tot geen ruimte geweest voor investeringen, behalve de meeste noodzakelijke als reparatie en vervanging. Bij betere vooruitzichten zal de vraag naar duurzaamheid door verladers gaan toenemen: groen wordt gemeengoed. Ook de overheid zal haar eisen in de toekomst alleen maar verder opvoeren. Verjonging en verduurzaming van met name de kleinere vloot wordt de komende jaren steeds belangrijker.’

Is de crisis voorbij, herhaalt Van Plateringen de beginvraag? Haar antwoord: ‘Er zijn tekenen die daarop wijzen en ik deel graag in het optimisme. De uitdagingen waar de sector voor staat worden daarmee niet minder urgent. Een langetermijnvisie, ook van binnenvaartschippers, is noodzakelijk om die bestendige, duurzame toekomst te bereiken.’

Nou ja…antwoord. We zijn juist zo benieuwd naar de inhoud van die langetermijnvisie. Maar net als Monique van Plateringen op dat punt is aanbeland, eindigt de tekst. Over hoe de Rabobank die toekomst van de binnenvaart ziet, zwijgt ze. Misschien schrijft ze daar in haar volgende blog over. Ik kijk er met nieuwsgierigheid naar uit.

(Martin Dekker)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -