Ook de binnenvaart zal in de toekomst moeten gaan betalen voor gebruik van de vaarwegen. Dimitrios Theologitis, hoofd Havens en Binnenvaart bij de Europese Commissie, zei dat dinsdag 1 oktober tijdens een discussiebijeenkomst In het Europees parlement over NAIADES 2, het nieuwe pakket voorstellen voor de binnenvaart.
De bijeenkomst werd gehouden op initiatief van de Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), die vicevoorzitter is van de transportcommissie van het EP. NAIADES 2 is een alomvattend pakket dat betrekking heeft op infrastructuur, marktordening, opleiding en innovatie in de binnenvaart. Voor de financiering van de onderdelen kan gebruik worden gemaakt van de 8,3 miljard die gereserveerd is voor transport in het EU-programma Horizon 2020. DE EU-bijdrage voor aanpassing en verbetering van vaarwegen kan oplopen tot 40 procent van de totale kosten. Het Europees Parlement start komende maand met de behandeling van NAIADES 2.
Motoren
Theologitis zei dat het cruciaal is dat de binnenvaart haar milieuprestaties verbetert. De uitstoot van schadelijke stoffen door scheepsmotoren moet omlaag. Vloeibaar aardgas (LNG) noemde hij een aantrekkelijk alternatief als brandstof.
Karin De Schepper van Inland Navigation Europe was kritisch over de milieu-eisen voor de binnenvaart. “Je krijgt geen gelijk speelveld als Europa geen duidelijke eisen stelt voor motoren en hun uitstoot”, zo stelde zij. Ook stelde zij wederom vraagtekens bij de EU-financiering van NAIADES 2.
Voorzitter Martin van Dijk van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer wees op de problemen bij herstel en reparatie van kunstwerken. “Reparaties van sluizen duren regelmatig langer, en overal staan de budgetten onder druk.” Hij pleitte er ook voor de Donau-autoriteiten te betrekken bij de nieuwe EU-voorstellen. “Vooral de afhandeling door de douane aldaar moet en kan beter”, aldus Van Dijk.
Doodsteek
Peter van Dalen concludeerde dat NAIADES 2 een goede impuls is voor de binnenvaart. Maar hij verbond er meteen aan dat diverse zaken beter moeten: met name de financiering van het programma is nog onduidelijk. En om een gelijk speelveld te maken van alle scheepvaartondernemingen in Europa zijn duidelijke eisen voor milieu-uitstoot van motoren nodig.
”Zou men over willen schakelen op alternatieve brandstoffen zoals LNG, dan moet dat ook aantrekkelijk zijn”, aldus Van Dalen. Hij merkte als reactie op de uitspraken van Theologitis op dat spoedige invoering van een infrastructuurheffing “de doodsteek zal betekenen voor de binnenvaart, die het nu al zeer moeilijk heeft”.