Gematigd positief zijn de reacties op NAIADES II, het binnenvaartactieprogramma van de Europese Commissie. Transportcommissaris Siim Kallas presenteerde het langverwacht stuk dinsdag 10 september in Straatsburg. Het programma bevat goede onderdelen; het is alleen nog onzeker of ook alle benodigde geld ervoor wordt vrijgemaakt.
De Europese Binnenvaart Unie is ingenomen met het binnenvaartactieprogramma voor de periode 2014-2020. “Het laat een hoog ambitie niveau van de Commissie zien, Echter nog zonder duidelijke financiële steun. De EBU rekent erop dat de Commissie voldoende middelen hiervoor beschikbaar stelt.”
De EBU roept Kallas op “deze keer voldoende financiële steun voor zijn ambitieus actieplan ter beschikking te stellen om de tekortkoming onder het huidige NAIADES-programma te voorkomen. De voordelen van deze bedrijfstak kunnen immers in grote mate bijdragen tot de realisatie van de ecologische, economische en sociale uitdagingen van het Europese vervoerbeleid van het Witboek.”
“Oogsten kan niet zonder zaaien”
Inland Navigation Europe prijst de Europese Commissie voor de ambitie om een kwalitatief vaarwegennetwerk te realiseren dat in het totale infrastructuurnetwerk is geïntegreerd. INE-directeur Karin de Schepper stelt dat continuïteit van Europees binnenvaartbeleid belangrijk is. “Files kosten al 130 miljard euro per jaar. Dat is 1 procent van het bruto nationaal product van de EU. Daarom wil de Europese Unie het wegvervoer met 30 procent verminderen in 2030 en met 50 procent in 2050.” De oplossing moet grotendeel van vervoer over water komen, is de boodschap van de Europese promotie- en lobbyorganisatie.
INE noemt de doelstelling om technische en arbeidsvoorschriften te harmoniseren positief. Dat zal de transparantie vergoten.
Ook De Schepper wijst op de onzekerheid over de financiën: “Daarmee zijn we terug bij de kern van het probleem van het eerste NAIADES-actieplan. Terwijl de Commissie zelf heeft erkend dat een gebrek aan geld een effectieve invoering hinderde. We zouden beter moeten weten; het is eenvoudig onmogelijk om te oogsten als je niet zaait.”
Binnenvaartpromotie
Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie is blij dat de Europese Commissie eindelijk het binnenvaartprogramma heeft gepresenteerd. Van Dalen steunt de ambitie om op allerlei manieren goederenvervoer over water te stimuleren: “De binnenvaart is een schone, betrouwbare en efficiënte vorm van goederenvervoer en van groot belang in het Europese goederenvervoer. We moeten in Europa nog veel meer gebruik maken van de binnenvaart. Ik ben daarom erg blij met dit nieuwe actieprogramma, hoewel we erg lang hebben moeten wachten op het voorstel."
Volgens Van Dalen hangt het succes van het nieuwe actieprogramma af van de financiële ondersteuning door de Europese Unie. “Het voorstel van de Commissie is daar nu nog te vaag over. Het lijkt er vooralsnog op dat de Commissie geen extra geld wil investeren in de promotie van de binnenvaart. Dat kan natuurlijk niet. Als je een ambitie uitspreekt in een actieprogramma moeten er ook middelen zijn om die ambities te verwezenlijken", aldus Van Dalen, die vicevoorzitter is van de Transportcommissie van het Europees Parlement.
Verder wil Van Dalen bekijken of de oud-voor-nieuw-regeling in de binnenvaart nieuw leven in kan worden geblazen. “Verschillende binnenvaartsectoren hebben te maken met overcapaciteit. De oud-voor-nieuw-regeling remt de toename van de capaciteit af: dat is hard nodig.”
River Information Services
Zijn collega Corien Wortmann, namens het CDA in het Europarlement, ziet meer kansen ontstaan voor de binnenvaart dankzij het actieprogramma. Dat NAIADES II de komende jaren inzet op multimodaal vervoer juicht ze van harte toe. Toch is ook zij kritisch op het voorstel: "Het is nog te onduidelijk hoe de Europese Commissie de plannen voor de binnenvaart wil financieren. Verder mis ik plannen om het goed werkende River Information Services uit te breiden. Heel jammer."
Wortmann vindt het wel goed dat de Europese Commissie regels voor LNG “al volgend jaar” wil aanpassen. "Het moet zo voor de binnenvaart gemakkelijker worden om LNG als brandstof te gebruiken."
Het voorstel voor NAIADES II wordt binnenkort in het Europees Parlement besproken. "Ik zal mij als Europarlementariër er sterk voor maken dat dit actieprogramma wordt versterkt. Vervoer over water is een belangrijke en kansrijke transportmodaliteit", aldus Wortmann.