- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBetty de Boer wil dat Schultz druk op Ramsauer opvoert

Betty de Boer wil dat Schultz druk op Ramsauer opvoert

- Advertentie -

Delen

Kamerlid Betty de Boer (VVD) stelde vorige week al schriftelijke vragen aan minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) over de gevolgen van de stakingen voor de binnenvaart. Zij vroeg onder andere de minister of ze druk uitoefende op haar Duitse ambtgenoot Ramsauer.

Betty de Boer woont in Groningen op het water.

Betty de Boer is sinds november vorig jaar woordvoerder voor (onder andere) de binnenvaart voor de VVD. De Binnenvaartkrant vroeg het Kamerlid of ze van die druk op de Duitse minister veel verwacht. “Misschien is hij daar niet zo van onder de indruk, maar je moet hem wel laten weten wat de gevolgen zijn van de stakingen. Europa is onze hefboom. Ik heb hier ook over gesproken met Hans van Baalen (europarlementariër voor VVD – red.) en zag dat Peter van Dalen (ChristenUnie – red.) hier ook al vragen over heeft gesteld aan de Europees transportcommissaris Siim Kallas. Dan moet je niet als andere fractie dat ook nog eens willen doen. Onze hefboom is het vrij verkeer van goederen, dat nu door de stakingen in Duitsland onmogelijk wordt gemaakt. Je moet er toch niet aan denken dat de vrachtauto’s op de A1 of A15 bij de Duitse grens tot stilstand worden gebracht en niet meer verder kunnen. Zoiets is nu het geval voor de binnenvaart. Kijk we kunnen het niet 1, 2, 3 oplossen, maar we kunnen wel in overleg met de Duitse collega’s druk uitoefenen en uitleggen dat de markt zo niet kan functioneren.”

Schadevergoeding
Betty de Boer vindt dat als de schippers een schadevergoeding willen eisen, zij die eis bij de Duitse overheid neer moeten leggen. “Natuurlijk is er bij iedereen begrip voor de stakende sluiswachters – er staan daar duizenden banen op de tocht. En als je dan een dag gaat staken, zal ook de binnenvaart daar begrip voor opbrengen, maar wat er nu gebeurt is dramatisch. Al de hele zomer worden vaarwegen geblokkeerd. Dat is niet alleen voor de schippers erg, die niet op de laad- of losplek kunnen komen, maar ook de verladers zijn de dupe en de exportpositie van Nederland wordt bedreigd.”
Het Kamerlid houdt uiteindelijk minister Peter Ramsauer verantwoordelijk voor de nu ontstane situatie. “Hij moet met een goed plan komen om de sluiswachters iets te bieden, zodat hij de onrust wegneemt.”
Ze heeft nog geen antwoord gekregen op haar vragen aan de minister, maar weet dat er is op diverse niveaus overleg is tussen de Nederlandse en Duitse overheden over de stakingen. “Er wordt ook ‘bovenlangs’ over gesproken. Ik kan wel met mijn collega’s praten, maar het is de minister die direct contact heeft met haar Duitse collega en hem direct kan wijzen op het belang van de binnenvaart.”
Betty de Boer vreest dat de stakingen nog veel langer zullen aanhouden. “Hoe hardnekkiger die stakingen zijn, hoe meer de verhoudingen zullen verharden. Dat baart me wel zorgen. Maar wat kunnen we anders doen dan steeds maar weer druk uitoefenen?”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -