Er komt heel wat bij kijken om LNG te bunkeren. De veiligheidsvoorschriften zijn streng. Maar de binnenvaart mag sinds 1 juli in de Rotterdamse Seinehaven Liquefied Natural Gas bunkeren zonder dat een ontheffing nodig is. De gemeente heeft daarvoor de havenbeheersverordening aangepast.
De veiligheidsvoorschriften zijn streng. De persoonlijke beschermingsmiddelen zijn onder meer nodig met het oog op de extreme koude van het vloeibaar aardgas:
– 162ºC. (foto’s Tekst & Toebehoren)
Rotterdam is de eerste haven in Europa waar de binnenvaart officieel LNG mag bunkeren. Donderdagmiddag 27 juni ontving havenwethouder Jeannette Baljeu relaties op de openbare kade in de Seinehaven bij de voor Shell varende tanker Greenstream die daar van brandstof werd voorzien. Dat gebeurt nu nog vanuit een tankwagen; het Havenbedrijf verwacht dat nog dit jaar de voorbereidingen voor het eerste bunkerstation starten.
Rotterdam wil de introductie van LNG als brandstof met de aanpassing van de havenbeheersverordening een extra impuls geven. “LNG is nieuw als brandstof voor binnen- en zeevaart. Dat betekent dat de regelgeving dient te worden aangepast. Anders kan er niet gebunkerd worden en heeft de innovatie geen kans van slagen”, zei havenmeester René de Vries.
De warmtewisselaar voor het verpompen gebruikt warmte van de buitenlucht. Daardoor koelt de buitenlucht af en condenseert het vocht in de lucht. Dat geeft een onschuldige wolk van koude lucht met waterdamp.